»Ferien blev ødelagt. Det er bare sørgeligt, for det kan være min mors sidste rejse.«
Det fortæller Karsten Krogh, journalist på fodboldmediet Mediano, da B.T. taler med ham torsdag – kort efter, at han er landet fra en uges ferie med sin 82-årige mor.
Morens mand døde for fire år siden, og parret plejede altid at tage på charterrejser. Siden da har sønnen været hendes faste rejsemakker.
Denne gang gik turen til italienske Sicilien, hvor de havde booket en uges ferie med rejseselskabet TUI til omkring 14.000 kroner.
Moren er svagtgående, har fået ny hofte, lever med gigt og har været opereret flere gange. Derfor havde ferien to klare krav: ingen trapper på hotellet og adgang til pool.
Men sådan gik det ikke.
Problemerne begyndte allerede i lufthavnen i Catania, Siciliens næststørste by, hvor meldingen lød – transfer til hotellet koster 300 euro, svarende til omkring 2250 kroner, hver vej.
»Det er jo helt skørt. Det betaler man ikke normalt og der var intet alternativ« fortæller han og afviser, at transfer kunne bestilles ved booking.
Da de endelig ankom til hotel Residence Hydria, med en 4500 kroner ekstra udgift oveni, kom receptionisten med endnu en dårlig nyhed: »Poolen er lukket«
»Så falder hele vores ferie sammen,« siger Karsten og tilføjer:
»Der er ingenting at lave. Polen har været lukket i flere uger, og resten af resortet er stort set lukket ned.«
Han kontaktede straks TUI for at klage over både transferproblemet og den lukkede pool.

TUI tilbyder 1.320 kroner i kompensation for den lukkede pool.
»Det er helt håbløst. Så jeg spurgte, om vi kunne flytte hotel til et andet, hvor der var pool. Men det afviste TUI med det samme. Så jeg bliver lidt vred,« fortæller Karsten Krogh.
Efter et par korrespondancer frem og tilbage slutter kontakten med TUI.
Mor og søn gennemfører ferien – som måske bliver den sidste.
»Min mor er folkepensionist, hun har ikke mange penge og har sparet op længe. Og så ender det med en skuffende rejse, hvor vi mest sidder på hotellet. Det stinker all around,« fortæller han og tilføjer:
»Det er næsten det værste, for det kunne godt være min mors sidste tur. Det har hun selv nævnt.«
Er det sidste gang du bruger TUI?
»Det kan jeg love dig for. Vi er blevet snydt og holdt for nar,« afslutter Karsten Krogh.
B.T. har forelagt TUI kritikken. I et skriftligt svar beklager rejseselskabet, hvis gæster ikke har fået den ferie, de forventede.
De oplyser, at det normalt fremgår af bestillingssiden, hvis transfer kan tilkøbes, men de kender ikke detaljerne i den konkrete sag.
Om den lukkede pool skriver TUI:
»Det skulle naturligvis fremgå, at poolen var lukket. Vi var ikke selv informeret om dette og tilbød derfor også kompensation, som gæsten accepterede,« skriver det med henblik på de 1.320 kroner, der blev tilbudt.
De tilføjer, at de anbefaler gæsten at indsende en reklamation, som selskabet vil se nærmere på.

