I 20 år har de brudt loven, og det kan nu vise sig at blive dyrt. Sådan rigtig dyrt.

For hotelmastodonten Booking.com har fået mere end 10.000 hoteller verden over på nakken, og de vil have mange penge tilbage.

Hos brancheorganisationen Horesta opfordrer man endnu flere danske hoteller til at tilslutte sig søgsmålet.

»Søgsmålet handler om Booking.coms brug af ulovlige prisparitetsklausuler – også kendt som 'best price'-klausuler – som ifølge sagsøgerne har begrænset konkurrencen, øget hotellernes omkostninger og reduceret deres direkte salg,« siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef hos Horesta i en pressemeddelelse.

»Målet med det kollektive søgsmål er derfor at opnå økonomisk kompensation til de hoteller, der har lidt tab.«

Ét af de 10.000 hoteller, som kræver kompensation af Booking.com, har TV 2 talt med.

Hotel Absalon i København vil have mellem 10 og 15 millioner kroner tilbage fra bookingplatformen.

»Vi føler, vi er blevet snydt i 20 år. Vi skal kunne sætte vores egen pris, og ikke dikteres af andre platforme,« siger direktør i Absalon Hotel Group, Karen Nedergaard.

Hvis alle 10.000 hoteller ender med en kompensation i millionklassen, efterlader det formentlig et kæmpe hul i kassen hos Booking.com.

Booking.com har siden 2004 udnyttet en klausul, så de europæiske hoteller på platformen ikke har måttet tilbyde værelser billigere på andre platforme eller deres egne hjemmesider end prisen på Booking.com.

Booking.com afviser anklagerne og skriver, at EU-domstolens afgørelse ifølge dem ikke åbner for, at hoteller kan få erstatning.

»De udtalelser, HOTREC (den europæiske brancheorganisation, red.) er kommet med, er forkerte og vildledende. EU-Domstolens dom konkluderede ikke, at Booking.coms prisparitetsklausuler var konkurrencebegrænsende eller påvirkede konkurrencen (hvilket tydeligt kan ses i paragraf 92 i deres afgørelse). Denne afgørelse åbner derfor ikke op for erstatningskrav, og vi vil fortsat vise i retten, hvis nødvendigt, at paritetsklausuler ikke har en konkurrencebegrænsende effekt. Vi vil også gerne bekræfte, at vi ikke har modtaget nogen formel meddelelse om et gruppesøgsmål,« skriver Booking.com i en mail til B.T.