Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Hurtigere, vildere og mere ekstremt. Når flere tusinde danskere allerede fra på fredag pakker skistøvlerne i tagboksen og peger bilen mod Alperne eller de norske fjelde, så er det ikke længere kun pisterne, der bliver kørt op. Sådan lyder det fra Dansk Skiforbund, at danskerne er blevet mere interesserede i at køre udenfor de præparerede piste. I stedet skal skiene være brede, og sneen hoftedyb.

»Der er en klar tendens til, at vi søger de her unikke og ekstreme oplevelser, når vi tager på ski. Det er det, folk snakker om, inden de tager afsted, og det betyder mere off-piste,« siger Kenneth Bøggild, der er administrationschef hos Danmarks Skiforbund.
LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen, der også guider dig til, hvordan du både får en udfordrende OG sikker skioplevelse ...


Danskerne søger vildere og unikke oplevelser, når de tager på skiferie. Men at begive sig udenfor pisterne på egen hånd er ikke anbefalelsesværdigt, lyder det fra Danmarks Skiforbund.

Hurtigere, vildere og mere ekstremt. Når flere tusinde danskere allerede fra på fredag pakker skistøvlerne i tagboksen og peger bilen mod Alperne eller de norske fjelde, så er det ikke længere kun pisterne, der bliver kørt op.

Således lyder det fra Dansk Skiforbund, at danskerne er blevet mere interesserede i at køre udenfor de præparerede piste. I stedet skal skiene være brede, og sneen hoftedyb.

»Der er en klar tendens til, at vi søger de her unikke og ekstreme oplevelser, når vi tager på ski. Det er det, folk snakker om, inden de tager afsted, og det betyder mere off-piste,« siger Kenneth Bøggild, der er administrationschef hos Danmarks Skiforbund.

Foto: Jeppe Michael Jensen
Vis mere

Sikkerheden først

Men at køre off-piste er langt fra samme disciplin som at køre på løjperne. Faktisk opfordrer Kenneth Bøggild til, at man ikke begiver sig ud i off-pisten på egen hånd, da der mange faktorer, man som almindelig skiturist ikke er opmærksom på.

»Når man rejser ned i en enkelt uge, så ved man ikke, hvordan vejret har været i tiden op til. Derfor kender man heller ikke til den lavinefare, der kan være, ved at begive sig udenfor pisten,« siger han.

Derfor opfordrer han til, at man tager med en bjergguide ud, da han ved, hvor der er sikkert at køre. Samtidig bliver man med en guide udstyret med en række sikkerhedsudstyr, hvis uheldet skulle være ude.

Hos butikken Nautic Surf og Ski i København sælger de det sikkerhedsudstyr, der bruges, når man kører off-piste. Indenfor de seneste par år har de mærket en stor stigning i interessen for både lavine-bipper, rygsæk med airbag og sneskovle, siger Ole Buchleithner, der ejer Nautic Surf og Ski.

Lettilgængeligt

Når vi bliver mere ekstreme i vores skiløb, skyldes det blandt andet, at det er blevet langt lettere at køre i den dybe sne, som findes udenfor pisterne.

»Vi ser, hvordan skiene bliver bredere og bredere. Da jeg startede med at stå på ski, var de kun 6 cm brede under foden, hvor de i dag ofte er 8 cm. Det giver en større bæring i skiene, og det gør det meget lettere at køre i den dybe puddersne,« siger Kenneth Bøggild.

Han forklarer, at den seneste trend er rygskjoldet, der beskytter ryggen ved styrt. De fås i priser helt ned til 400 kroner, og giver en ekstra sikkerhed.

»Hvis du kører hurtigt eller et risikobetonet skiløb, så er et rygskjold en rigtig god investering,« siger han.

Fire gode råd til en sikker skiferie

  • Sæt dig ind i lavine-risikoen
    Hvordan har snesituationen været, inden du tog af sted på skiferie, og hvilke bjergsider er mest sikre. Forhør dig eventuelt hos lokale eller skipatruljerne.
  • Sæt dig ind i vejret
    Har solen bagt på en af bjergsiderne, inden der er faldet et stort lag sne, kan det være en ren dødsfælde at begive sig ud på bjergstykket.
  • Tag en bjergguide med
    Han er uddannet og ved, hvilke faresignaler man skal se efter. Derudover ved han, hvor der er den bedste sne, ligesom han har det sikkerhedsudstyr, der skal bruges.
  • Kend området
    Der kan være rigtigt gode off-piste-muligheder kun to meter ved siden af pisten. Der er ingen grund til at bestige en bjergryg, hvis du kan få samme skiløb uden at risikere livet.

Kilde: Danmarks Skiforbund

Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Bax Lindhardt
Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Bax Lindhardt
Vis mere

Vi viser det udstyr, der kan redde dig, hvis uheldet er ude

Hjelmen

Ligesom med cykelhjelmen beskytter skihjelmen hovedet ved styrt. Det er det sted på kroppen, hvor der er størst risiko for voldsomme skader. Den bør være fast inventar hos alle skiløbere, både på og uden for pisten. Pris: 1.999 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her rygskjold.
Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her rygskjold. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Rygskjoldet

Sammen med hovedet er ryggen et af de steder, hvor skader kan have størst konsekvens. Derudover kan rygskjoldet give en sikkerhed, hvis man kører et risikobetonet skiløb som i off-pisten eller i en park, hvor der er hop og rails. Pris: 899 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her GPS-trackeren. Bax Lindhardt
Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her GPS-trackeren. Bax Lindhardt
Vis mere

Lavinebipper

Skulle man selv eller en anden blive fanget i en lavine, skal personen findes inden for 15 minutter for at overleve. Med en bipper kan du søge efter den præcise lokalitet hurtigt og effektivt, så personen kan reddes i tide. På det lille display vises retning og afstand til den forsvundne person. Sætpris m. lavinesonde + spade: 2.499 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Lavinesonde

Når du skal lokalisere et lavineoffer, bruger du sonden til at stikke gennem sneen og mærke efter personen. Hvis du graver et stort hul, og personen ikke ligger, hvor du troede, kan de 15 minutters frist være gået. Sætpris m. lavinebipper + spade: 2.499 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her spade.
Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her spade. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

Spade

Når lavineofferet skal graves op af den dybe sne, er det ikke nok med hænderne. En aluminiumsspade vejer ikke mere end et halvt kilo og knækker ikke. Til gengæld kan den forstyrre lavinebipperen, hvorfor den skal gemmes væk, mens man søger efter offeret. Sætpris m. lavinesonde + lavinebipper: 2.499 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her er det rygsæk-airbagen, udfoldet, set bagfra. Bax Lindhardt
Sikkerhedsudstyr til skituren. Rygsæk med airbag, der kan redde dit liv hvis der kommer laviner, skovl, alu probe og GPS tracker. Her er det rygsæk-airbagen, udfoldet, set bagfra. Bax Lindhardt
Vis mere

ABS-Rygsæk

Hvis du bliver fanget i en lavine, kan en ABS-rygsæk redde dit liv. Med et hiv i et håndtag åbner to airbags sig og sørger for opdrift. Det betyder, at man ender i lavinens overflade og ikke bliver trukket under sneen. Pris: 3.799 kr. hos Nautic Surf og Ski.

Andre læser også