Aldrig før har det været billigere at rejse til f.eks. USA eller Asien. Krigen om kunderne er benhård, og den fortsætter. Vi har sat lup på flybilletterne og giver dig her eksempler på priser på en lang række destinationer i USA, Asien, Afrika og Europa.

Engang var USA-rejser og elefantridning i Fjernøsten forbeholdt danskere med en høj friværdi.

Men sådan forholder det sig ikke længere.

Nu behøver man ikke længere en millionindtægt for at få eksotiske oplevelser på den anden side af jorden.

Det skyldes blandt andet den benhårde priskrig, flyselskaberne lige nu udkæmper på de oversøiske langdistanceflyvninger til især USA og Asien. Den er optrappet, fordi lavprisselskaber som f.eks. Norwegian er begyndt at tilbyde rekordbilligee flybilletter til destinationer uden for Europa. Senest har det islandske lavprisselskab Wow Air også meldt sig ind i kampen med priser på bare 599 kroner for en enkeltbillet til Los Angeles eller San Francisco.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen. Du får også en stor infografik, der giver dig et overblik over de aktuelle priser på flybilletter til en lang række destinationer i hele verden.


Engang var USA-rejser og elefantridning i Fjernøsten forbeholdt danskere med en høj friværdi. Men sådan forholder det sig ikke længere. Nu behøver man ikke længere en millionindtægt for at få eksotiske oplevelser på den anden side af jorden.

Det skyldes blandt andet den benhårde priskrig, flyselskaberne lige nu udkæmper på de oversøiske langdistanceflyvninger til især USA og Asien.

Den er optrappet, fordi lavprisselskaber som f.eks. Norwegian er begyndt at tilbyde rekordbilligee flybilletter til destinationer uden for Europa. Senest har det islandske lavprisselskab Wow Air også meldt sig ind i kampen med priser på bare 599 kroner for en enkeltbillet til Los Angeles eller San Francisco.

Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker og aktieanalysechef i Sydbank, forventer, at de lave priser er kommet for at blive.

»Priserne er historisk lave. Flyselskaberne har optrappet priskrigen på langdistanceflyvningerne, og der er ingen grund til at forvente, at den stopper foreløbig. Det er en udmattelseskamp mellem selskaberne,« siger han.

Redaktør Andreas Krogh fra luftfartsmediet Check-in bekræfter, at priskrigen i luften er gået ind i en ny fase: »Priskrigen har været i gang i et stykke tid. Det nye er, at konkurrencen er flyttet fra de europæiske ruter til langdistanceruterne mellem Europa og USA,« fortæller Andreas Krogh.

Lavprisselskaber presser prisen

Lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet og Norwegian har længe bidt de gamle netværksselskaber som SAS, KLM og Air France i haserne, når det handler om billige flybilletter på ruter i Europa. Men i takt med at danskerne rejser længere væk, når de skal på ferie, udkæmpes priskrigen nu i de oversøiske luftlag.

I foråret 2014 lancerede Norwegian sine nye Dreamliner-fly med nye oversøiske rejser fra København til de amerikanske storbyer New York og Los Angeles for i underkanten af 1.000 kroner. Og det er langt under det prisniveau, der var for bare få år siden. Siden 2012 er oversøiske flyvninger fra hhv. København og Billund faldet med 25 og 28 pct., viser en opgørelse fra Travelmarket.dk.

Alligevel er det en god idé at bevare sin kritiske sans, selv om man får julelys i øjnene over de rekordlave billetpriser. Den første pris, der kommer frem, når man søger i de elektroniske rejsesøgemaskiner, er ikke nødvendigvis den, man i sidste ende kommer til at betale, forklarer Jacob Pedersen fra Sydbank.

»Flyselskaberne ved, at de kun kommer i betragtning hos kunderne, hvis de tilbyder den laveste pris. De skræller alle andre rejseomkostninger væk, når de præsenterer priserne. Desuden er det ikke alle pladser i flyet, der tilbydes til den samme lave pris,« siger han.

Bagage og mad om bord på flyet er nogle af de ting, man som passager må betale ekstra for hos lavprisselskaber som eksempelvis Norwegian, mens den slags som regel er inkluderet hos de ’gamle’ selskaber. Samtidig er selskaberne gode til at få flyene fyldt op, så flere er med til at betale for brændstof og lufthavnsafgifter.

Det er eksperternes vurdering, at priskrigen på langdistanceruterne fortsætter. Norwegian har bl.a. indkøbt en ny flytype, Boeing 737-Max, som er mindre og kan flyve længere på literen. Planen er, at flyene skal flyve i pendulfart mellem små europæiske og amerikanske lufthavne, hvor omkostningerne er lavere. Det ventes, at Norwegian senere i år åbner en ny rute mellem Aalborg og New York med den nye flytype.

»Topmoderne flytyper som vores Boeing 787 Dreamliner og Boeing 737 er med til at sænke billetpriserne endnu længere ned,« vurderer pressechef Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Her er de billigste retur-billetter

BT har undersøgt priserne i tre forskellige tidsperioder for 2017: Kort før skolernes sommerferie, i skolernes sommerferie og i uge 42, hvor mange danskere har efterårsferie.

* Der skal tages højde for, at der kan være ventetid i lufthavne i forbindelse med mellemlandinger. Samtidig skal du betale ekstra for bagage hos en række lavprisselskaber.

6. til 16. juni 2017:

Tokyo 3.545 kroner (mellemlanding i Moskva, Aeroflot)

Moskva 1.196 kroner (mellemlanding i Riga, AIR Baltic) eller 1.300 kr. (direkte, Aeroflot)

Bangkok 3.109 kr. (mellemlanding i London, British Airways)

London 238 kr. (direkte, Ryanair)

Paris 535 kr. (direkte, Easyjet)

Split 1.136 (mellemlanding i Zagreb, Croatia Airlines)

Rom 638 kr. (direkte, Ryanair)

New York 2.199 kr. (direkte, Norwegian)

Miami 3.260 kr. (mellemlanding i Helsinki, Finnair)

Los Angeles 3.183 kr. (mellemlandinger i London og Chicago, British Airways)

Beijing 2.413 kr. (mellemlanding i Dubai, Emirates)

Ho Chi Minh 3.024 kr. (mellemlandinger i Amsterdam og Xiamen, Xiamen Airlines) eller 4.043 kr. (mellemlanding i Bangkok, Thai Airways)

Nairobi 3.239 kr. (mellemlanding i London, British Airways)

Cairo 1.913 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines)

Tel Aviv 1.326 (mellemlanding i Riga, Air Baltic)

New Delhi 2.941 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines) eller 3.536 kr. (mellemlanding i Helsinki, Finnair)

Hong Kong 3.107 kr. (mellemlanding i Dubai, Emirates)

Hanoi 3.537 kr. (mellemlandinger i London, Hong Kong og Düsseldorf, Cathay Pacific Airways /tur, Dragonair og Air Berling /retur)

Singapore 3.060 kr. (mellemlandinger i Amsterdam og Xiamen, Xiamen Airlines)

Sydney 5.958 kr. (mellemlandinger i London og Hong Kong, Cathay Pacific Airways)

6. til 16. juli 2017:

Tokyo 3.982 kroner (mellemlanding i Doha, Qatar Airways)

Moskva 1.196 kroner (mellemlanding i Riga, AIR Baltic) eller 1.300 kr. (direkte, Aeroflot)

Bangkok 4.687 kroner (mellemlanding i Doha og Colombo, Srilankan Airlinies, Norwegian) eller 5.354 kroner (direkte, SAS)

London 338 kr. (direkte, Ryanair)

Paris 935 kr. (direkte, Easyjet)

Split 1.433 (mellemlandinger i Bruxelles og Zagreb, Brussels Airlines, Croatia Airlines) eller 1.962 (direkte, SAS)

Rom 1.273 kr. (direkte, Norwegian)

New York 3.790 kr. (mellemlanding i London, British Airways) eller 4.801 kr. (direkte, KLM, Air France)

Miami 4.240 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines) eller 4.950 kr. (mellemlanding i Berlin, Air Berlin)

Los Angeles 5.575 kr. (mellemlanding i Stockholm, SAS)

Beijing 3.126 kr. (mellemlanding i Helsinki, Finnair)

Ho Chi Minh 4.378 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines) eller 6.006 kr. (mellemlanding i Bangkok, Thai Airways)

Nairobi 4.115 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines)

Cairo 2.453 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines) eller 2.991 kr. (mellemlanding i Athen, Aegean Airlines, Egyptair)

Tel Aviv 1.326 (mellemlanding i Riga, Air Baltic) eller 2.140 kr. (mellemlandinger i Zürich og München, Swiss Airlines /tur, Lufthansa og SAS/retur)

New Delhi 3.536 kr. (mellemlanding i Helsinki, Finnair)

Hong Kong 4.328 kr. (mellemlanding i London, Cathay Pacific Airways, British Airways)

Hanoi 4.290 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airways)

Singapore 4.591 kr. (mellemlandinger i London og Kuala Lumpur, Malaysia Airlines, British Airways)

Sydney 7.195 kr. (mellemlandinger i Stockholm og Singapore, Singapore Airlines, SAS)

16. til 22. oktober 2017:

Tokyo 3.545 kroner (mellemlanding i Moskva, Aeroflot)

Moskva 1.196 kroner (mellemlanding i Riga, AIR Baltic) eller 1.300 kr. (direkte, Aeroflot)

Bangkok 3.265 kroner (mellemlandinger i Düsseldorf og Abu Dhabi, Etihad Airways) eller 3.935 kroner (direkte, Thai Airways)

London 598 kr. (direkte, Ryanair)

Paris 846 kr. (direkte, Norwegian)

Split 1.141 (mellemlanding i Zagreb, Croatia Airlines)

Rom 798 kr. (direkte, Ryanair)

New York 2.643 kr. (mellemlanding i Toronto, United Airlines) eller 3.256 kr. (direkte, SAS)

Miami 3.282 kr. (mellemlanding i Düsseldorf, Air Berlin)

Los Angeles 3.016 kr. (mellemlanding i Amsterdam, KLM)

Beijing 2.978 kr. (mellemlanding i Moskva, Aeroflot) eller 3.831 kr. (direkte, SAS)

Ho Chi Minh 3.440 kr. (mellemlandinger i Beograd og Abu Dhabi, Etihad Airways) eller 3.773 kr. (mellemlanding i Bangkok, Thai Airways)

Nairobi 3.250 (mellemlanding i Paris, Air France)

Cairo 2.313 kr. (direkte, Egyptair)

Tel Aviv 1.497 kr. (mellemlandinger i Athen og Riga, Aegean Airways og Air Baltic) eller 2.411 kr. (mellemlanding i Berlin, Air Berlin)

New Delhi 3.159 kr. (mellemlandinger i Beograd, Abu Dhabi og Berlin, Etihad Airways)

Hong Kong 3.391 kr. (mellemlandinger i Düsseldorf og Abu Dhabi, Etihad Airways) eller 3.831 kr. (mellemlanding i Stockholm, SAS)

Hanoi 3.655 kr. (mellemlanding i Istanbul, Turkish Airlines)

Singapore 3.262 kr. (mellemlandinger i Düsseldorf og Abu Dhabi, Etihad Airways)

Sydney 6.325 kr. (mellemlandinger i London og Hong Kong, Cathay Pacific Arways, British Airways)

Sådan har vi gjort:
BT har via rejsesøgemaskinen Momondo.com undersøgt, hvor billigt du kan rejse ud i verden. Og uanset om det er en storbyferie til New York eller oplevelsesrejse i Sydøstasien er priserne rekordlave, melder branchen. Det er ikke kun lavprisselskaberne, der har meldt sig ind i kampen om kunderne. Faktisk tilbyder netværksselskaber som KLM, SAS og Air France langdistanceflyvninger til en historisk lav pris.
Pristjekket er foretaget i dagene 11.-13. januar 2017. Det skal tages højde for, at priserne kan være ændret sig minimalt i mellemtiden. Priserne er tur/retur til destinationerne.