____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Dreamlineren - eller Boeing 787, som er den noget mere diskrete titel - har bokset med mange børnesygdomme. Tekniske fejl og småbrande har ført til, at flyet i en periode havde flyveforbud. Men nu skulle problemerne være løst, og Boeing er begyndt at levere flyene - til glæde for alle dem, som vil flyve lange distancer til billige priser. Herhjemme har Norwegian bebudet flyvninger til Asien og USA til ekstremt konkurrencedygtige priser.

Nordmændene har netop fået leveret det første af otte fly, og BT var med på en af de første flyvninger. I denne uge flyver den store maskine små ture mellem de skandinaviske hovedstæder, hvorefter den endelig indsættes på de lange ruter til USA og Asien. I første omgang kun fra Oslo, men senere også fra København, hvorfra du fra november vil kunne flyve til Florida med 787’eren.

Det sker temmelig sjældent, at der bliver sendt helt nye flymodeller på markedet i den størrelse som Dreamlineren hører til - og når det sker, har det tidligere været præget af, at ingeniørerne har siddet for bordenden, og det hele er i vid udstrækning gået op i, hvordan man kunne flyve længere og hurtigere. I Dreamlinerens tilfælde er det egentlig også tilfældet, men denne gang har Boeing også lyttet til passagererne. Der er lavet undersøgelser, fokusgrupper og tests af forskellige typer interiør for at finde ud af, hvad folk kan lide - og udover at Dreamlineren er blevet lettere og mere aerodynamisk, har den også fået et indre, som har ændret sig meget.

Meget bedre plads
Det første, der møder passageren i det nye fly er ... luft. Forskellen mellem de andre fly, Norwegian flyver med, f.eks. Boeing 737, og 787, er ganske enkelt enorm. Sammenligner man med den gigantiske Airbus 780, virker 787 også meget mere rummelig. Der er højere til loftet, og designet af bagagehylderne gør, at det ikke føles som om, de sidder lige over panden på passageren. Dertil kommer, at vinduerne er blevet 65 procent større, hvilket også hjælper til, at man på ingen måder får den lidt klaustrofobiske følelse, man ellers kan få i et fyldt passagerfly.

Norwegian har indrettet deres 787 med en meget lille Premium Economy sektion forrest, og så en stor economy sektion i resten af flyet. Premium Economy er ikke på højde med business eller første klasse hos f.eks. Air France, Swiss eller Thai. Men der er rigtig god plads, og selv når man er over 190 cm. kan man stort set strække helt ud. Desværre tager Norwegian over det dobbelte for en plads på Premium Economy - og det er altså i overkanten.

Det interessante er, for de fleste, at der også på Economy er plads til selv os langlemmede - man kan naturligvis ikke strække sine to meter helt ud, men man sidder heller ikke i spænd. Der er bare bedre benplads.

Næsten som din egen tablet
Underholdningen på maskinen er også opgraderet væsentligt fra de andre maskiner, vi har prøvet. En ting er, at skærmen er større end i de fleste andre fly, den reagerer også bedre - det føles som at have en rimelig fornuftig tablet foran sig. Der mangler en smule for at den når iPad-kvalitet, men det er meget lidt.

Udbud af film og serier er ikke specielt omfangsrigt, så der er relativt få muligheder indenfor hver genre. Billedkvaliteten er dog langt over, hvad man normalt må tage til takke med, når man sidder med de uhyrlige løsninger, der hidtil har været normen på lange flyveture - det er befriende endelig at kunne forvise iPad’en til kufferten i forvisning om, at man ikke kommer til at savne den.

Der, hvor systemet virkelig skiller sig ud, er interaktiviteten med flyet. Du kan få detaljerede kort, som du kan zoome i og dreje ved hjælp af de velkendte pinch- og zoom-bevægelser på touchskærmen. Det fungerer perfekt, og du kan endda få en cityguide til den by, du er på vej til, så du er klar til at sætte kursen mod en restaurant når du lander. Medmindre, selvfølgelig, at du i forvejen er blevet mæt af at lege med den interaktive snackbar, der også har fundet vej til skærmen. Den giver dig mulighed for, i ro og mag, at bladre igennem menukortet og vælge, hvad du har lyst til. Herefter kommer stewardessen med det.

På en tur der er så kort som vores - Oslo ligger kun en time væk - har vi ikke mulighed for at efterprøve, om Boeings påstand om, at den øgede luftfugtighed i kabinen er med til at forhindre jetlag. Til gengæld virker det som om, trykudligningen foregår en smule blidere end normalt, og der er ikke helt så mange propper i ørerne som ellers – om det så skyldes flyet eller en dygtig pilot kan være svært at vurdere.

Lys modvirker jetlag
Lyset i kabinen skulle også hjælpe til at modvirke jetlag, men det er også ret svært at finde ud af på en tur til Oslo, som i øvrigt foregår i dagslys hele vejen. Vi får dog en demonstration af lyset, der kan sættes til at være stort set alle farver. Der er lidt porno over det, men der er ingen tvivl om, at det er muligt at ændre stemningen i kabinen markant. Jetlag kan påvirkes med lys, som måske virker det.

Apropos lys, så skal man ikke længere trække en plastikklap ned foran vinduet. I stedet trykker du på en knap under vinduet, og der bliver lagt et filter foran - lidt som at tage solbriller på. Det fungerer fint, og det er rart stadig at have udsigten, selv om den hårde sol lukkes ude.

Konkluderende må vi sige, at Dreamlineren tyder på at blive en succes. Der er mindre larm, bedre komfort og højere til loftet. I sammenligning med de konkurrerende fly, virker 787’eren bedre.