Behandlere vil gøre dig medskyldig i forsikringssvindel

Du ligger i din strandstol, solen bager over dig og havvandet skvulper stille i strandkanten. Sommerferien kan ikke blive bedre – eller kan den?

For hvad siger du ikke til en gratis omgang massage?

På strandene i populære ferielande som Tyrkiet og Egypten oplever et stigende antal danskere at blive antastet af forskellige behandlere, mens de ligger og soler sig på stranden. Men man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man siger ja tak til deres ydelser. Man kan nemlig meget nemt bevæge sig ud i forsikringssvindel.

- Vi hører fra vores kunder, at de bliver opsøgt at folk, der spørger om, de ikke har lidt ondt i halsen eller ondt i ryggen og skal have behandling for det. Når kunderne så opsøger disse ’behandlere’ viser det sig, at de blot tilbyder massage, men er villige til at lave en faktura på en lægebehandling, så forsikringsselskabet kan betale. Men den går altså ikke, siger assistancechef hos Gouda Rejseforsikring, Karin Tranberg.

Så sent som i sidste uge blev Gouda Rejseforsikring kontaktet af to kunder, der blev opfordret til at deltage i forsikringssvindel.

- Vi tjekker altid de fakturaer, vi modtager. Man skal altså vitterligt have været til lægen på grund af akut sygdom og ikke blot for at få en omgang massage. Får man bare massage, er der tale om forsikringssvindel, siger Karin Tranberg.

Bliver holdt som gidsler
Advarslen fra Gouda kommer i kølvandet på historien om, at læger i udlandet udnytter danske turister til at betale overpris for unødvendige undersøgelser og holder dem sengeliggende i længere tid end nødvendigt. 



- Vi ser en stigning i de såkaldte ’tvangsindlæggelser’, hvor vores kunder bliver taget som gidsler og får frataget deres pas på klinikker og hospitaler og ikke kan få dem udleveret igen, før enten forsikringsselskabet eller kunden selv har stillet en betalingsgaranti på ofte helt urimelige beløb. Industrien inden for turisme har spredt sig til også at dække medicinsk behandling, siger Karin Tranberg.

Hun opfordrer derfor til, at man kontakter sit rejseforsikringsselskab, så snart man bliver indlagt, så en dansk læge kan vurdere, hvilken behandling der er nødvendig, og så man som kunde ikke kommer til at hænge på en stor regning.