Bornholms nye epicenter for øens madkultur slog dørene op 17. maj med den vision at blive både legeplads for øens fødevareproducenter, laboratorium og en ny, anderledes turistattraktion.

Havtorn og håndlavede karameller. Sennep, æblemost, is, tangvingummi, te og meget mere.

Bornholms beboere har i de senere år fået enorm gang i iværksætteriet, når det gælder mad, drikke og søde sager på håndlavet og hjemmelavet facon, og mange restauranter serverer gourmetmad med Kadeau som frontløber. Jo, Bornholm har længe været oppe på de hjemmegjorte lakridser.

Så det giver god mening, at Danmarks første regionale madkulturhus nu åbner på klippeøen. Et helt nyt hus er rejst i forbindelse med øens landbrugsmuseum i Melsted nord for Gudhjem, og hele matriklen skal summe af liv og aktiviteter for turister, skole- og lejrskoleelever, indbyggere, producenter og alle andre med interesse for madkultur.

Stedet kaldes »Gaarden«, for det er i bund og grund en bondegård med flere længer, hyggelig gårdsplads, hvor man kan bænke sig, og grise, køer, får, kaniner og høns. Med til matriklen hører også æbleplantage, urte- og køkkenhave, strand og fiskerbåd. På den anden side af landevejen ligger Gaardens kornmark, bålplads, udekøkken og Tejn Stubmølle.

Men faktisk refererer udtrykket »marken« til hele Bornholm. For i Bornholms Madkulturhus samles alle trådene i øens gastronomiske landskab. Det er branchehus for de foreløbig 55 medlemmer af den nye forening »Gourmet Bornholm« – en sammenlægning af foreningen af samme navn og »Regional Madkultur«.

Her kan man udstille og sælge sine varer og benytte sig af hinandens og af husets ekspertise, og man kan samarbejde og udvikle. Her er åbent for nye iværksættere, der kan få eller sendes til den rette rådgivning om den videre færd, f.eks. om markedsføring og produktudvikling. Gaarden rummer uanede muligheder, og der er i udgangspunktet ingen grænser.

Her kan du opleve noget hver dag

Stedet er i høj grad også en ny turistattraktion, for her skal turister og i øvrigt også gerne fastboende kunne opleve noget hver dag.

Der bliver faste hverdagsaktiviteter, hvor overskriften f.eks. kan være »Korn« eller »Kød og vildt«. Sideløbende bliver der tværgående temaer, hvor der skal dykkes langt ned i den lokale madkulturhistorie, inkluderet de seneste 10 års eksplosive udvikling.

I det nye hus står en række køkkenstationer klar, og her kan op til 80 besøgende deltage i aktiviteterne. Særlige temaer kan være svampetur, urtesafari, fisketur, fokus på søde sager, korn, frugt og f.eks. fåreslagtning. Alt sammen efterfulgt af tilberedning af råvarerne.

Det fortæller Gaardens daglige leder, eller forvalter, som han kalder sig, Mikkel Bach-Jensen.

»Vi skal koordinere alt det fantastiske, der sker på Bornholm på det kulinariske område. Ikke som en konkurrent til konferencecentre eller restauranter, men som et dynamisk sted, hvor turister kan deltage i mange forskellige madaktiviteter og events,« fortæller Mikkel Bach-Jensen, som også glæder sig over, at lanbrugsmuseet, som ligger på samme matrikel som Gaarden, med 30.000 besøgende om året er en veletableret attraktion.

»Vi skal have gang i masseovnen hver morgen, og der er altid en gryde i kog. I den ene gamle længe er der café, hvor man kan få regional mad med identitet: Vi ved, hvor den kommer fra. Her og i delikatesseforretningen kan man bare kan droppe ind, men der er også betalingsgateway, hvis man vil på almindelig rundvisning eller deltage i dagens tema«, fortæller han.

Forvalteren har et meget omfattende menukort at tage fra, og det ser mere end lovende ud, for mulighederne er nærmest uendelige.