En Tour-bil er multifunktionel. Den er kontor og kantine. En sjælden gang også soveværelse

Som tv-seer til Tour de France kan man godt leve i den vildfarelse, at al transport foregår på de tohjulede.

Så skrappe er BTs Tour-hold dog ikke. Og som den øvrige del af journalistkorpset, er vi dybt afhængige af vores bil igennem de 26 dage, vi kommer til at være på landevejen i år.

Bilen er det tætteste, vi kommer på at have et hjem og et fast holdepunkt. I den moderne medievirkelighed med skærpede nyhedskrav, er tempo og timing alt. Så kravene til bilen bliver mere end bare at skulle kunne køre os fra A til B.

Bilen er med andre ord multifunktionel. Den er kontor og kantine. En sjælden gang også soveværelse. Og den er i virkeligheden det stærkeste holdepunkt for de udsendte. I Tour de France nummer 100 kommer vi formentlig op på at køre 8.000 km. Det bliver til rigtig mange timer på fire hjul, når det er blandet kørsel på motorvej og de store bjerge. Og bilen skal være så rummelig, at der er plads til de udsendtes voluminøse bagage, fotoudstyr og computere. Plus det løse.

Højt prioriteret

Derfor er bilen så vigtig og højt prioriteret. Vi elsker en god bil. Og vi kæmper hvert år for at sikre os den bedst mulige til pengene.

Franskmænd er bragende dygtige til at arrangere verdens største cykelløb. Men når det handler om biler, sværger vi per tradition til det tyske. Og med fem mand på holdet skal vi bruge to af slagsen. Denne gang har vi været standsmæssigt kørende i to gange Mercedes. En sølvgrå C 220 og en sort E 220.

I år havde vi grundet en selvforskyldt punktering på vores Mercedes C 220 et intermezzo med en Citroen DS 5. På mindre end en halv dag stod det klart, at det var en bytter. Sæderne var elendige og automatgearet fungerede som på sovemedicin. Interiøret var læsset med overflødigheder og lignede mest af alt et amokløbende computerspil. Udsynet var direkte farligt med indtil flere stolper i alle verdenshjørner. Og så var bilen fransk, hvad der heller ikke borger for pålidelighed.

Svensk stationcar

Hertz i Nice havde ikke en Mercedes stående. Så må man jo gå efter noget, der er næsten lige så godt. Det blev en Volvo V60 stationcar. Og selv om der måske ikke er så meget svensk tilbage i ejerkredsen, fordi kinøjserne også her har indtaget verdensscenen, bærer en Volvo stadig noget umiskendeligt skandinavisk over sig.

Sæderne fås ikke bedre. Kabinen er overskuelig og stringent i indretningen. Den voldsomt smukke Volvo kører tæt på perfekt, og det føles en lille smule som at komme ’hjem’. Alt er godt igen. Arbejdet kalder.

Man må som bekendt aldrig gå ned på udstyret.