Lidl har netop meldt ud, at de i deres butikker fokuserer mere på en selvhjulpen udgave af deres kasseløsning. Så meget, at der i perioder ikke er ansatte i den betjente kasse.
Noget, som ikke alle kunder er glade for. Faktisk er der nogle, der er virkelig rasende over tiltaget. Både på anmeldelseshjemmesiden Trustpilot og Facebook. En af de kunder har B.T. talt med:
Susanne Hansen fra Holbæk fyldte for nylig en indkøbsvogn ved sekstiden om aftenen, men opdagede for sent, at noget var ændret ved kassen. Der var kun en medarbejder ved den nye scan selv-kasse. Ingen i de betjente kasser.
»Jeg spurgte den unge medarbejder, om jeg ikke kunne betale ved den almindelige kasse, men fik at vide, at de kasser var lukkede, og jeg skulle betale ved scan selv,« siger kunden til B.T.
»Da jeg så sagde, at jeg kun betalte med kontanter, fik jeg at vide, at så kunne jeg ikke få hjælp.«
Det endte derfor med, at Susanne Hansen lod sin indkøbsvogn med alle varene stå. Hun gik uden et eneste køb på hånden.
»Jeg er simpelthen forarget,« siger hun.
Susanne Hansen ser ikke med milde øjne på det nye tiltag i discountkæden. På dagen var hun træt af, at hun ikke kunne betale på grund af kontantproblemet, men selvom man fra Lidls side lover, at kunder normalvis altid kan betale med kontanter - også ved scan selv-kassen - er hun stadig ikke imponeret.
»Jeg bryder mig ikke om scan selv, og det er der flere grunde til. For det første går jeg ind for danske arbejdspladser, og det må betyde færre ansatte,« siger hun og fortsætter:
»Derudover er der det praktiske i det. Hvis en kunde eksempelvis skal have alkohol, når der kun er scan selv, skal vedkommende stå og vente alligevel, så kan man ikke få hjælp med det samme. Jeg har hørt fra mange, at de ikke er tilfredse med løsningen.«
Og Susanne Hansen er ikke den eneste. Der er flere på hjemmesiden Trustpilot, som ligesom Susanne Hansen er langtfra tilfredse med den nye løsning. De klager over at blive 'tvunget' til scan selv, og siger 'det er slut' med at handle i Lidl.
Hos kæden selv siger de dog, at kundetilfredsheden er steget, efter de er begyndt udrulningen med den øgede fokus på scan selv. De vil gerne have, at løsningen kan bruges af alle.
Det skal dog altid være en mulighed at blive betjent ved de mere konventionelle kasser, lyder det. Altså hvis man beder om det.
Udrulningen betyder nemlig, at man som nævnt ikke altid kan finde personale i de betjente kasser.
Er det rigtigt, at I i nogle butikker har droppet almindelige kasser om aftenen?
»Nej det er ikke korrekt. Der er altid mulighed for at komme til en almindelig kasse. Hvis der er kø ved scan selv eller et ønske om at blive betjent i en almindelig kasse, tilkalder Lidl-medarbejderen i scan selv-området en kollega til den almindelige kasse,« lyder det i et skriftligt svar fra kædens salgs-, udviklings- og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Hvad tænker I om, at der er kunder, der er så utilfredse, at de vil handle andre steder frem over?
»Vi har ønsket at udvikle en løsning, der er let at bruge, uanset om man er 19 eller 90 år. Det skal være nemt, hurtigt og fleksibelt. Lidl bliver naturligvis ved med at have almindelige kasselinjer, så kunderne frit kan vælge,« lyder det afslutningsvist fra Mads T. Nielsen.