Kim Nielsen, en 64-årig smed fra Holbæk, er blevet stiktosset på elselskabet Velkommen. 

Så tosset, at han nu har opsagt sin elaftale.  

Første gang, Kim Nielsen følte sig snydt, var tilbage i februar, hvor der blev trukket 27.018 kroner i aconto fra elselskabet for en enkelt måned. Det var seks gange højere end hans reelle forbrug. 

Han endte med kun at bruge 4.300 kroner den pågældende måned. 

»Jeg fik et gevaldigt chok, da jeg så, at der var blevet trukket så mange penge. Jeg synes, at det lugter af svindel,« siger Kim Nielsen til B.T.

Hos elselskabet Velkommen erkender man, at der skete en fejl. I et skriftligt svar til B.T. skriver direktøren Thomas Søgaard-Andersen:

»Der er sket en ærgerlig fejl i faktureringen tilbage i februar, som gør, at kunden blev trukket et stort beløb. Da fejlen blev opdaget, blev den rettet og pengene tilbageført til kunden.«

Det er denne regning, som Velkommen efterfølgende har beskrevet som en fejl. Her er der blevet trukket et aconto-beløb, der ikke stemmer overens med hans reelle forbrug.
Det er denne regning, som Velkommen efterfølgende har beskrevet som en fejl. Her er der blevet trukket et aconto-beløb, der ikke stemmer overens med hans reelle forbrug. Privatfoto

Kim Nielsen bekræfter og fortæller, at det er lykkedes ham at få en del af pengene tilbage, da han selv henvendte sig til elselskabet. 

Hos Forbrugerrådet Tænk har man i lang tid haft Velkommen i kikkerten. 

Og spørger man Christian Sand, der er forbrugerpolitisk seniorrådgiver, så driver de virksomhed på en urimelig måde. B.T. har forelagt ham de ovenstående eksempel, og det er ikke første gang, han ser disse sager i selskabet:

»Det, som dokumentationen viser, er det, vi har set mange andre eksempler på. Der er simpelthen ikke hold i det, de bliver opkrævet i forhold til deres reelle el-forbrug.«

»Vi har set gentagne gange, at forbrugere kommer i klemme i det her firma,« siger han til B.T.

Stiller forbrugerne i en urimelig position 

Forbrugerrådet Tænk kritiserer samtidig den måde, som flere elselskaber driver deres forretning på. 

Christian Sand forklarer, at eksemplerne med de alt for høje acontobeløb ikke burde finde sted, da den elmåler, der sidder i næsten alle husstande, kan give de eksakte tal - og at de forudbetalte beløb giver elselskaberne en chance for at udnytte uvidende forbrugere:

»Det stiller forbrugerne i en urimelig position, fordi at man ikke kan være sikker på, at man betaler det, man rent faktisk bruger. Det her selskab skal leve op til deres ansvar og fakturere mere præcist for aconto,« siger den politiske seniorrådgiver.

»Set med vores øjne er der en række store svagheder ved aconto-systemet, da man som forbruger gratis 'låner penge' til elselskabet,« understreger han. 

B.T. har været i kontakt med Velkommens direktør, Thomas Søgaard-Andersen, og har fået ham til at kommentere på Kim Nielsens sag. 

Han forklarer, at de mange høje beløber, Kim Nielsen fra Holbæk gennem tiden har undret sig over at blive opkrævet, skyldes, at han betaler per kvartal.

Dog er B.T. blevet vist kontoudtræk fra Kim Nielsen, som viser, at han seks måneder i træk er blevet trukket det, der fremgår som månedlige acontobetalinger. 

Velkommen er blevet forelagt Forbrugerrådets kritik, og til B.T. forklarer de, at elselskaberne i Danmark skal betale forud for deres kunder, og at Velkommen derfor hæfter for kundernes forudbetalte elforbug.

Direktøren Thomas Søgaard-Andersen svarer på kritikken i et skriftligt svar:

»Jeg kan sådan set godt forstå Forbrugerrådet Tænks ønske om, at elselskaberne skal bagudfakturere kunderne.«

 »Men hvis man fra politisk side indskrænker elselskabernes mulighed for at opkræve acontobeløb, er man samtidig også nødt til at ændre på den måde, elselskaberne bliver opkrævet. Ellers vil man kvæle en del af det frie energimarked, og det vil i sidste ende betyde højere elpriser til forbrugerne,« lyder det fra Velkommens direktør. 

Derudover beklager Velkommen, at en del af de kunder, der har anmeldt selskabet på Trustpilot er meget kritiske. Og at Forbrugerrådet Tænk siger, at de har set lignende sager med Velkommen. 

»Det påvirker os naturligvis, når vi har kunder, der ikke er tilfredse. Sådan tror jeg, at de fleste virksomheder har det. Så kigger man indad og undersøger, om der er noget, man kan gøre bedre,« pointerer direktøren overfor B.T. 

Thomas Castberg er i gang med at kæmpe et slag for, at de danske elever skal have meget mere madkundskab i skolen og sender direkte opfordring til minister.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.