Kim Weber blev angrebet af hackere, der stjal hans penge og fik adgang til hans MitID. Det fik banken til at »stejle.«

Det hele startede tilbage i september 2022. Her fik Kim Weber et »chok«, da han tjekkede sin konto, hvor han kunne se, at der var blevet trukket 2.000 kroner for en række Apple-produkter, han aldrig havde købt.

Efter en indsigelse til banken endte han dog med at få pengene tilbage, men efterfølgende blev Kim gjort opmærksom på, at hackerne nu havde fået adgang til hans MitID, og at der var foretaget flere køb med den såkaldte totrinsgodkendelse. 

Kim Weber siger til B.T., at der i alt er blevet trukket 35.000 kroner via MitID. Det har B.T. set dokumentation for.

Og når der er tale om et køb med denne type godkendelse, vil Jyske Bank, hvor Kim Weber er kunde, ikke hjælpe. Det stiller han sig nu uforstående over for. 

»Mig og min kone lever et stille liv, men man begynder at tænke på, om der er nogen, der vil os det ondt. Det er en utrolig frustrerende situation, for banken tror, at det er mig, der har brugt pengene,« siger Kim Weber til B.T.

Den 23. januar 2023 var sidste gang, at hackerne tog penge fra Kim Webers konto. Her var der blevet trukket 3320 kroner. Beløbet skulle angiveligt være gået til et forsikringsselskab, som de ikke havde nogen forbindelse til. Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at pengene aldrig var nået frem til selskabet.

»Så besluttede vi os for ikke at lukke vores MitID, og det gør jo, at vi ikke har adgang til noget som helst digitalt, hverken netbank, kommuner, blodprøvetagning eller andet. Nu bruger vi kun kontanter, for vi har ikke andre muligheder,« siger Kim Weber til B.T.

Flere danskere oplever at blive svindlet online af hackere. Falske SMS'er, opkald og falske hjemmesider er alle med til at bidrage til statistikkerne.
Flere danskere oplever at blive svindlet online af hackere. Falske SMS'er, opkald og falske hjemmesider er alle med til at bidrage til statistikkerne. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Men selvom Kim Weber nu har fået bugt med hackerne, står han stadig frustreret tilbage, uden en bank, der vil hjælpe ham med at få de 35.000 kroner tilbage. Undrende over for, hvordan hackerne kunne tilluske sig adgangen til hans MitID.

Kim Weber er selv kunde hos Jyske Bank, og her er man godt klar over, at online-svindel er et stigende problem. Pressechef, Susanne Faber, fortæller til B.T., at hun ikke vil kommentere på konkrete kundesager, men at de tager problemet meget alvorligt:

»Svindel er et sektorproblem, som der er stor politisk bevågenhed omkring. Finans Danmark nedsatte sidste år en task force og har netop sat en lang række initiativer i søen,« lyder det fra Jyske Bank.

Susanne Faber fastslår samtidigt, at Jyske Bank hver dag arbejder med at bekæmpe svindel og henviser til, at personer som Kim Weber, der føler sig dårligt behandlet af sin bank, altid kan klage til det finansielle ankenævn.

Men Kim Weber stiller sig undrende over, og siger, at Jyske Bank ikke har fortalt ham om den mulighed. Han fortæller til B.T., at han har overvejet at tage sagen i det finansielle ankenævn, men at han ikke har gjort det, da han vil afvente, at banken hjælper »deres trofaste kunder.«

Tilbage hos Jyske Bank holder man dog fast i, at alle klagende kunder bliver henvist til det finansielle ankenævn:

»I forbindelse med klagesager, der havner i juridisk afdeling, er det fast procedure, at der er en henvisning til det finansielle ankenævn. Det står også på vores hjemmeside,« fastslår Susanne Faber.

Tal fra Finans Danmark viser, at det samlede tab for online-svindel i 2019 løb op i 36,5 millioner kroner. Til sammenligning var det tal steget til 96,8 millioner kroner i 2023.