Er du også i tvivl om, hvad regeringens forslag til en finanslov for 2027, der blev præsenteret fredag morgen klokken 8, betyder for lige præcis din pengepung, når kalenderen viser 1. januar?

PFA Pension har haft lommeregneren fremme og fundet vindere og tabere, hvis regeringen bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Moderaterne får flertal til finansloven. 

Her ses, da finansminister Peter Hummelgaard, økonomi- og indenrigsminister Pia Olsen Dyhr, skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt og minister for erhverv- og konkurrencekraft Martin Lidegaard præsenterede regeringens finanslovforslag for 2027. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Lad os starte med at se på den del af befolkningen, der nok har mest grund til at smile, når de nytårsaften hiver proppen af champagneflasken.

»Vinderne af finanslovsudspillet er seniorer samt de danskere, der har en bruttoløn over 58.000 og dermed kan glæde sig over, at regeringen vil afskaffe mellemskatten. Seniorer på tidlig pension eller i arbejde fem år før folkepensionen kan især se frem til mærkbare skattelettelser,« siger Camilla Schjølin, der er PFAs privatøkonom.

Ifølge PFA Pension får pensionister på tidlig pension i 2027 en gevinst på op til 23.000 kroner efter skat - så de står altså som de største vindere. 

Nummer to på vinderlisten er de cirka 620.000 danskere, der har en bruttoløn over 58.000 kroner og dermed får gavn af en fjernelse af mellemskatten.

Det giver en gevinst på op til 10.250 kroner årligt efter skat. 

Lad os se på taberne i den nye finanslov.

»De hjemmeboende unge, der kommer til at som miste SU’en, og boligejere med høje renteudgifter kommer til at miste penge, hvis finanslovsudspillet bliver til virkelighed,« siger Camilla Schjølin.

De personer, der forventes at blive hårdest ramt af det nye renteloft, vil dog typisk få andre skattelettelser, der opvejer loftet.

PFA har eksempelvis lavet en beregning på, hvor meget en tænkt direktørfamilie med to børn kan komme til at betale ekstra i skat som følge af renteloftet.

Hvis den ene forælder har en bruttoløn 250.000 kroner månedligt, og den anden har 46.000 kroner, begge har store aktiedepoter, og renteudgifterne er på 400.000 kroner årligt, så vil loftet på rentefradrag betyde en ekstra skat på 25.600 kroner i 2027. 

Samlet vil familien dog alligevel få et lille plus, hvis finansloven går igennem.  

Med en øget aktiegrænse samt fjernelse af mellemskatten og top-topskatten vil familien ende med samlet at betale 2.015 kroner mindre i skat i 2027.