Det er fristende at spare penge på, at springe over et olieskift eller serviceeftersyn på sin bil.
Men det kan ende med at koste dig dyrt, advarer forsikringsselskabet Gjensidiges norske afdeling. Det skriver Nettavisen.
»Når servicekravene fra bilproducenten ikke følges, har vi som forsikringsselskab ret til at reducere erstatningen, så længe der er en årsagssammenhæng mellem den opståede skade og den manglende service«, siger Bjarne Aani Rysstad, kommunikationschef hos Gjensidige i Norge, til mediet.
Og særligt en fejl er usædvanligt dyr, lyder det videre fra Gjensidige.
For hvert år modtager selskabet over 200 sager, hvor bilejere har sprunget over et olieskift.
Og bryder motoren sammen uden olien er tjekket, er det muligt, at forsikringen ikke dækker det fulde beløb, når servicehistorikken ikke er på plads.
Det gælder også, hvis du har købt en brugt bil – her er det også værd at være opmærksom på, om bilen er tjekket ved mekaniker.
Derfor kommer han også med en opfordring til bilejere.
Kvitteringer og anden dokumentation for serviceeftersyn skal gemmes, og de anbefalede intervaller mellem serviceeftersyn skal overholdes.
For ejere af elbiler, er der ofte ikke fastsatte mellemrum mellem eftersyn. Men bilerne kommer som regel med anbefalinger, som han opfordrer til at overholde.