Julefreden var længe om at sænke sig for Martin Jensen og hustruen Susanne.
I månedsvis kæmpede de en indædt kamp for at få knap 25.000 kroner tilbage, som elselskabet Velkommen skylder dem.
»I min verden er det bedrageri. De lover og lover og lover, men de røvrender folk på det groveste. Og jeg kan se, at det her ikke er et enkeltstående tilfælde,« siger Martin Jensen.
Armlægningen begyndte i oktober.
»Her opdager vi, at vi får skyhøje regninger. De stiger, med hvad der svarer til tre husstande i stedet for en,« fortæller Martin Jensen, der fandt ud af, at der stod 24.871,70 kroner på parrets saldo hos Velkommen.
Siden rykkede de selskabet igen og igen for at få beløbet tilbage.

Men på trods af flere forsikringer om, at parret snart ville modtage pengene, gik der måneder.
»Deres medarbejdere virker flinke og rare, og der er ingen grænser for, hvad de vil gøre for os. Men 25.000 kroner er relativt mange penge. Og det er ikke blevet varslet. De har bare stille og roligt trukket mere og mere.«
Parret har ifølge Velkommen betalt acontoregninger i stedet for det egentlige forbrug – og sådan har beløbet hobet sig op til, at Martin og Susanne har et stort tilgodehavende stående.
B.T. har set dokumentation for, hvordan parrets regninger er eksploderet, men også for forløbet og korrespondancen mellem familien Jensen og elselskabet.
Først efter B.T.s henvendelse til Velkommen blev pengene tilbageført, mandag 15. december.
Da Martin og Susanne henvendte sig sidst i oktober lød det, at de sagtens kunne få pengene udbetalt. Det krævede blot en registrering af deres tilbagebetalingskonto, og så ville Velkommen sende pengene tilbage.
Men 1. december var der stadig intet sket. Igen tikkede der en voldsom regning ind på adressen. Her hev de igen fat i elselskabet, og det lød, at pengene ville blive tilbageført senest mandag 8. december.
Det var heller ikke tilfældet. Værst var det, at pengene pludselig var forsvundet fra saldoen på Velkommens selvbetjening, hvor der kun stod et lille beløb tilbage.

»I søndags (7. december, red.) ser vi så, at pengene er væk, så vi tænkte, at de var på vej ind på kontoen. Men næh, nej, der var intet på vej,« fastslår Martin Jensen.
»Det er store beløb, der er forsvundet fra vores saldo. De penge må være et eller andet sted. Vi betaler altid vores regninger til tiden, vi har tillid til de fleste selskaber, og hvad man ellers betaler til, det er rigtig øv.«
»Så forsvinder tilliden til selskabet. De markedsfører sig med respekt og imødekommenhed, tillid osv. Den holder ikke her.«
Da Martin og Susanne for Gud-ved-hvilken gang henvendte sig for at klage, var det til deres store overraskelse ikke muligt at få pengene før januar.
»Den sidste undskyldning vi har fået for, at pengene ikke kan udbetales, er, at alle gerne vil have deres penge før jul,« siger Martin Jensen og raser.
»De stikker os en lodret løgn lige op i ansigtet. Et hvilket som helst andet selskab havde lavet en form for straksbetaling.«
B.T. har rakt ud til Velkommen, der beklager fejlen i et skriftligt svar. Du kan læse hele svaret i faktaboksen herover.
»Man kan aldrig være stolt af et forløb, hvor man ikke overholder den aftale man har lavet med sin kunde,« oplyser talsperson for Velkommen, Lars Bax Hein.
»Vi har en udfordring i, at vi på en mindre kundegruppe hver måned tager fejl af fremtidigt anslået forbrug, og det fylder mentalt meget hos os og vores kunder, hvorfor vi arbejder hårdt på at sikre dette sker mere og mere korrekt hele tiden.«
»I forhold til Martin er der tale om en manuel handling, som ikke er behandlet 100 %. Det arbejder vi på at sikre sker meget bedre fremtidigt, og jeg kan kun beklage den oplevelse Martin og hans kone har haft hos os.«
Et hurtigt kig på internettet viser, at Martin og Susanne Jensen langtfra er de eneste kunder hos Velkommen, der er havnet i denne situation. Velkommen blev i 2020 politianmeldt for vildledning af kunderne.

