Det er en særlig del af branchen, der igennem flere år har fået de dårligste målinger hos danskerne.

Noget, der gentager sig i spritny måling, hvor særligt et område afføder utilfredshed.

For når danskerne skal bedømme deres bank, scorer Danske Bank bestemt ikke højt.

»I flere år har vi set, hvordan de store danske banker placerer sig i bunden af vores loyalitetsmåling,« siger Lars Jepsen, der er researchchef og seniorkonsulent hos Loyalty Group, som står bag undersøgelsen.

Det er nemlig Danske Bank, der lander sidst i målingen, hvor man har spurgt bankens egne kunders om deres syn på dem. 

Kunderne skal blandt andet vurdere, hvor tilfredse de er med bankens service og image, samt værdi for pengene og evnen til at tage samfundsansvar.

På image, service og samfundsansvar er vurderingen, at de har landets dårligste kundeoplevelser, mens de på værdi for pengene ligger næstsidst med Nordea lige under dem.

Til gengæld klarer de sig godt på digitale produkter, hvor de ligger på tredjepladsen. Hvilket kan virke paradoksalt, når Lars Jepsen forklarer, hvad danske bankkunder generelt er mest utilfreds med.

»Bankernes massive udbredelse af digitale løsninger indenfor AI og chatbots accelererer, men kunderne er skeptiske. Deres oplevelser bliver ikke bedre – tværtimod,« lyder det fra Lars Jepsen.

Han forklarer, at Danske Bank, der i forhold til antal kunder har lukket flest filialer, derfor nemt kan blive udfordret på den front.

»Tilfredsheden med de digitale løsninger er stigende. Blandt andet fordi de er bedre end tidligere, men også fordi vi bliver bedre til at bruge dem,« siger analysechefen og fortsætter:

»Det kan dog stadig ikke erstatte en kop kaffe nede i den lokale filial eller et smil fra din bankrådgiver.«

Tal fra Loyalty Group viser, at hveranden dansker ønsker fysisk møde med bankrådgiver frem for eksempelvis onlinemøder og telefonsamtaler.

Danske Bank er i den seneste måling gået en smule tilbage i popularitet. De har ligget på en sidsteplads de seneste tre i Loyalty Groups måling.

Det sker samtidig med, at bankkunder generelt er blevet mere tilfredse.

Læs med på B.T. lørdag, hvor vi kan bringe en fuld liste over, hvordan bankerne placerer sig i danskernes øjne.

B.T. har rakt ud til Danske Bank for at få en kommentar om målingen. De er ikke vendt tilbage inden deadline.