Zurf Bar i Aalborg bliver nu politianmeldt for deres metoder til at få unge under 18 år til at købe alkohol. 

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Her står, at Zurf Bar i en periode på over tre måneder henvendte sig gentagne gange til elever i festudvalget på Aalborg Handelsskole via beskeder på Messenger og per telefon. 

Zurf Bar ønskede at lave et samarbejde om skolens fester i forbindelse med idrætsdage, studenteruger m.m. 

Forbrugerombudsmanden slår fast, at det er sket uden elevernes samtykke, og det er sket på 'aggressiv og utilbørlig' vis. 

»Zurf Bar står bag gentagne tilfælde af markedsføring over for handelsskoleelever, endda også telefonisk, uden at have fået elevernes samtykke til at blive kontaktet,« siger forbrugerombudsmand, Torben Jensen, i pressemeddelelsen og tilføjer: 

»Desuden har baren i sin markedsføring, henvist til alkohol. Unge under 18 år er en særlig sårbar og let påvirkelig gruppe af forbrugere. Det er alvorligt, og jeg har derfor valgt at anmelde sagen til politiet.«

I pressemeddelelsen står også, at Forbrugerombudsmanden har talt med en af skolens elever, som blandt andet fortalte, at vedkommende blev kontaktet telefonisk af Zurf Bar på dagen for en fest med et tilbud om et gratis bord og en bordpakke, hvis de kom minimum ti piger.

Zurf Bar udleverede flere hundrede ”røde armbånd” til en studerende, hvorefter armbåndene lå frit tilgængeligt for alle studerende på Aalborg Handelsskole. 

Armbåndene var billetter til en gratis drink på baren.

B.T. har vist Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse til selskabet REKOM, der ejer Zurf Bar. 

»Vi er bekendt med anmeldelsen, der angår en gammel sag fra 2022, og vi afventer nu afgørelsen. Det er korrekt, at vi for ca. to år siden på Zurf Bar i Aalborg havde en medarbejder, der overskred vores interne retningslinjer for markedsføring - og vedkommende stoppede kort tid efter,« siger Magnus Jessing, der er Regional Manager for REKOM i Nordjylland. 

Han forklarer videre, at Zurf Bar aldrig har været på den omtalte handelsskole. 

»Vi har aldrig været til stede på handelsskolen for at markedsføre baren, og vi markedsfører os aldrig mod unge under 18 år. Vi er glade for, at der siden dengang desuden er etableret et tæt samarbejde mellem restaurationer, skoler og Aalborg Kommune, så lignende episoder ikke sker igen,« siger Magnus Jessing.