83 år og i topform: Palle tager raceren tre gange om ugen – og fortsætter til han bliver 90



Human body
Font

Sponseret indhold fra

Jargonen er jovial, og gennemsnitsalderen er godt over middel, men det skal du ikke lade dig snyde af. Stemningen, udstyret og bentøjet er i top, når cykelklubben fra Nykøbing Sjælland suser gennem de landskaber, der udgør Tourens danske ”bjergetape” 2. juli.

”Første mand til krematoriet har vundet!” lyder det fra Svend Ulstrup, da han som en af de første fra cykelholdet Nykøbing Sjælland Cykelmotion, når op til Café Udsigten ved Høve Stræde i Odsherred. Sådan er jargonen, og det er da heller ikke en flok nyudklækkede studenter, vi møder her på bakketoppen med Sejerøbugtens blå vand i baggrunden.

”Det kan godt være, vi ikke er helt unge. Men vi behøver kun en hjemmehjælper til at pudse cyklen. Landevejene klarer vi selv. Se bare på Palle,” siger han og peger på sin makker.

”Han er sådan en, der lige snupper 30 kilometer for at varme op, inden vi mødes. Det kan godt være, at han er 83 år, men hans biologiske alder er noget nær 18,” fortæller Svend Ulstrup.

Alderspræsidenten Palle Hestbech har været med i klubben i 17 år, men hans makkerskab med racercyklen går meget længere tilbage.

”Jeg husker, da de her veje var belagt med grus. Så længe har jeg cyklet, og jeg har tænkt mig at blive ved. I hvert fald til jeg er 90. Tilbage i 50’erne kørte jeg med Willy Skibby og Jens Sørensen, og jeg var også godt på vej til at cykle mig ind i A-klassen. Men så blev jeg gift,” griner han.









Kent Petersen
Formand, Finansforbundet

Chin

Fotos: StoryHackStudio

Udstyret må ikke blive en hindring. Lån en cykel og skaf en cykelhjelm og se, om en tur på landevejen er noget for dig.
Skab en rutine, hvor du cykler en eller to gange om ugen. Start med de nemme strækninger, så du får en god oplevelse.
Er du fortsat motiveret efter et par omgange på lånecyklen, så invester i din egen samt et par cykelbukser og cykelsko. En basic racercykel starter ved 10.000 kroner.
Find et hold! Der er mange fordele ved at køre med andre. Du lærer ’the rules of the road’, bliver udfordret og får et socialt fællesskab omkring cykelsporten.
Hold motivationen oppe ved at teste dig selv af, eksempelvis med sjove intervaller, hvor du kommer ud af din komfortzone.

5 tips:

Sådan kommer du nemt i
gang med landevejscykling


Vilde Tour-sving i Odsherred  

Høve Stræde, hvor vi har været heldige at fange holdet på deres 50 kilometer lange søndagstur, er den næsthøjeste stigning på de tre danske Tour de France-etaper. Cykelholdet lægger da heller ikke skjul på, at det er lidt særligt, at verdens bedste cykelryttere skal afprøve ”deres” bakker.

”Jeg har fulgt med i Tour de France siden barndommen, så det bliver da sjovt at se dem køre på vores veje og se, hvordan de tackler bakkerne og svingene,” siger Frederik Frederiksen, der ligesom flere af de andre på holdet har meldt sig som frivillig, når Tour de France-rytterne d. 2. juli kører gennem Odsherreds morænelandskab.

Formand Bjarne Andersen er særlig spændt på ét sving.  

”Jeg glæder mig til at se, hvordan de klarer svinget hernede,” siger han og peger ned ad vejen, hvor rytterne tager et stejlt og skarpt sving fra Høve Stræde ind på Veddingevej.

”Vi ved, at det er nemt at vælte her, hvis ikke man holder kæden stram og har fuldt fokus. Det bliver interessant at se, når de kommer 180 ryttere i høj fart.”











Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle helmet, Sports uniform, Sky, Wheel, Plant
Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle helmet, Sports equipment, Wheel, Tire, Smile, Sky, Goggles

Annette Knudsen har mindst én gang har fået baghjul af den erfarne cyklist Birthe på 74 år.

Birthe Frederiksen er en erfaren cyklist. Selvom hun kan give den gas på pedalerne, så skal det mest af alt være hyggeligt at cykle sammen.

Fik baghjul af Birthe på 74

Anette Knudsen er for nylig flyttet fra Silkeborg til Nykøbing, hvor hun har taget hul på motionscyklingen.

”Jeg tænkte, det var en god måde at lære folk at kende på, og selvom vi kun er fem kvinder i klubben, er det ikke bare en mandesport. I vores lille kvindegruppe kører vi som regel 30-50 kilometer. Vi har det drønhyggeligt, men vi giver den også gas og har nogle virkelig seje kvinder på holdet. Sidste uge fik jeg baghjul af Birthe på 74 år, da vi kørte op ad et bjerg på Mallorca,” fortæller hun.

Birthe Frederiksen giver måske sine yngre medsøstre baghjul, men hun lægger også vægt på, at det skal være hyggeligt.

”Hver torsdag har vi konecykling, hvor vi mødes i Nykøbing, cykler, holder en kaffepause og sludrer lidt, inden vi cykler videre,” fortæller Birthe Frederiksen, der både kører landevejscykling og mountainbike.








Kræver blå konto hos Danske Licens Spil og samtykke til markedsføring fra Danske Licens Spil og Danske Spil A/S. Konkurrencen løber fra 1.-10. juni 2021 kl. 14. Du får 2 kr. pr. rigtigt svar (maks. 100 kr.) til Frit Spil. Kan bruges på en kupon i 7 dage efter tildelingen og udløser kun nettogevinster. Brugsmæssige begrænsninger for Frit Spillet.


Font
Sky, Font
Aerospace manufacturer, Aircraft, Vehicle, Hood
Rectangle, Font
Rectangle, Font

Kræver blå konto hos Danske Licens Spil og samtykke til markedsføring fra Danske Licens Spil og Danske Spil A/S. Konkurrencen løber fra 1.-10. juni 2021 kl. 14. Du får 2 kr. pr. rigtigt svar (maks. 100 kr.) til Frit Spil. Kan bruges på en kupon i 7 dage efter tildelingen og udløser kun nettogevinster. Brugsmæssige begrænsninger for Frit Spillet.


Font
Sky, Font
Portable communications device, Gesture, Font
Rectangle, Font

Kræver blå konto hos Danske Licens Spil og samtykke til markedsføring fra Danske Licens Spil og Danske Spil A/S. Konkurrencen løber fra 1.-10. juni 2021 kl. 14. Du får 2 kr. pr. rigtigt svar (maks. 100 kr.) til Frit Spil. Kan bruges på en kupon i 7 dage efter tildelingen og udløser kun nettogevinster. Brugsmæssige begrænsninger for Frit Spillet.


Font
Sky, Font
Payment card, Font, Gesture
Rectangle, Font

Derfor var bakkerne hårdere i gamle dage

Alting var hårdere i gamle dage, lyder skrønen, men i cykelhistoriens tilfælde er der måske noget om snakken. Cyklen er uden sammenligning Tour de France-rytternes kæreste eje, og de seneste år har ingeniørkunsten gjort racercyklen ekstra attråværdig. Personlig cykel- og triatlontræner, Andreas Borch, tager os med på en lynrejse gennem racercyklens historie og afslører, at Tour-rytterne ikke altid har haft det helt så ”nemt”, som de har i dag.

”I starten var cyklerne lavet af stål, senere brugte man aluminium, og i dag er stort set alle professionelle racercykler lavet af carbon, som er et stift og let materiale. Stivheden sikrer maksimal fremdrift, mens letvægtsmaterialet især kommer til sin ret på de lange bjergetaper i Tour de France,” forklarer Andreas Borch.

Udover at gøre cykelturen lettere, er der også skruet op for sikkerheden på de nye cykler.

”Næsten alle nye landevejscykler laves med skivebremser frem for fælgbremser. Det betyder, at rytteren kan bremse mere kontant, uden fælgen bliver overophedet, og dækket springer af. Det var sandsynligvis det, vi så i Tour de France 2003, hvor Joseba Beloki styrtede med Lance Armstrong bag sig, som kun lige nåede at undvige og kørte ud på marken,” siger Andreas Borch.

På andre områder er kravene til Tour de France-rytterne til gengæld blevet større.

”Der er kommet regler for, hvilket udstyr cykelrytterne må bruge, så på det punkt, står de ret lige. Derfor handler det i ligeså høj grad om træningen, kosten og søvnen. Det hold med mest viden om dette, kan have en stor fordel i forhold til at præstere,” afslutter Andreas Borch.


Sundhed, socialliv og en god stressventil

Den første tirsdag hver måned er der klubaften, hvor der snakkes om løst og fast, og den årlige generalforsamling sluttes af med en klubfest. Derudover krydres kalenderen med klubmesterskab, Fidusfest og en række madaftener med eller uden påhæng. Og så er der turen til Mallorca. Der er med andre ord altid en god undskyldning for at mødes.

Det var Keld Hansen, der startede klubben for 27 år siden. I dag tæller klubben cirka 75 medlemmer, hvoraf kun to er ”arbejdsramte”, som det kaldes her i klubben.

”Mange af os har tidligere cyklet på et højt niveau, men der var brug for et alternativ, og derfor startede jeg Nykøbing Sjælland Cykelmotion. For mange af os var cykling en måde at få luftet lidt ud efter en stresset dag på jobbet – og selvom de fleste af os ikke længere arbejder, får vi stadig luftet ud, samtidig med at cykelturen giver masser af fornyet energi, både fysisk og socialt,” fortæller Keld Hansen.

De tre ugentlige cykelture har naturligvis også en effekt på helbredet. For Vagn Pedersen, der har KOL, er cykeltræningen afgørende for hans livskvalitet.

”Hvis ikke jeg gør noget, hoster jeg lungerne op. Det hjælper virkelig på helbredet af få iltet lungerne, men med det sagt har jeg nu ikke behov for at køre op ad bakkerne her ved Høve Stræde og Asnæs Indelukke – det er alligevel for meget af det gode,” fortæller han.










Derfor var bakkerne hårdere i gamle dage

Alting var hårdere i gamle dage, lyder skrønen, men i cykelhistoriens tilfælde er der måske noget om snakken. Cyklen er uden sammenligning Tour de France-rytternes kæreste eje, og de seneste år har ingeniørkunsten gjort racercyklen ekstra attråværdig. Personlig cykel- og triatlontræner, Andreas Borch, tager os med på en lynrejse gennem racercyklens historie og afslører, at Tour-rytterne ikke altid har haft det helt så ”nemt”, som de har i dag.

”I starten var cyklerne lavet af stål, senere brugte man aluminium, og i dag er stort set alle professionelle racercykler lavet af carbon, som er et stift og let materiale. Stivheden sikrer maksimal fremdrift, mens letvægtsmaterialet især kommer til sin ret på de lange bjergetaper i Tour de France,” forklarer Andreas Borch.

Udover at gøre cykelturen lettere, er der også skruet op for sikkerheden på de nye cykler.

”Næsten alle nye landevejscykler laves med skivebremser frem for fælgbremser. Det betyder, at rytteren kan bremse mere kontant, uden fælgen bliver overophedet, og dækket springer af. Det var sandsynligvis det, vi så i Tour de France 2003, hvor Joseba Beloki styrtede med Lance Armstrong bag sig, som kun lige nåede at undvige og kørte ud på marken,” siger Andreas Borch.

På andre områder er kravene til Tour de France-rytterne til gengæld blevet større.

”Der er kommet regler for, hvilket udstyr cykelrytterne må bruge, så på det punkt, står de ret lige. Derfor handler det i ligeså høj grad om træningen, kosten og søvnen. Det hold med mest viden om dette, kan have en stor fordel i forhold til at præstere,” afslutter Andreas Borch.


Derfor var bakkerne hårdere i gamle dage

Alting var hårdere i gamle dage, lyder skrønen, men i cykelhistoriens tilfælde er der måske noget om snakken. Cyklen er uden sammenligning Tour de France-rytternes kæreste eje, og de seneste år har ingeniørkunsten gjort racercyklen ekstra attråværdig. Personlig cykel- og triatlontræner, Andreas Borch, tager os med på en lynrejse gennem racercyklens historie og afslører, at Tour-rytterne ikke altid har haft det helt så ”nemt”, som de har i dag.

”I starten var cyklerne lavet af stål, senere brugte man aluminium, og i dag er stort set alle professionelle racercykler lavet af carbon, som er et stift og let materiale. Stivheden sikrer maksimal fremdrift, mens letvægtsmaterialet især kommer til sin ret på de lange bjergetaper i Tour de France,” forklarer Andreas Borch.

Udover at gøre cykelturen lettere, er der også skruet op for sikkerheden på de nye cykler.

”Næsten alle nye landevejscykler laves med skivebremser frem for fælgbremser. Det betyder, at rytteren kan bremse mere kontant, uden fælgen bliver overophedet, og dækket springer af. Det var sandsynligvis det, vi så i Tour de France 2003, hvor Joseba Beloki styrtede med Lance Armstrong bag sig, som kun lige nåede at undvige og kørte ud på marken,” siger Andreas Borch.

På andre områder er kravene til Tour de France-rytterne til gengæld blevet større.

”Der er kommet regler for, hvilket udstyr cykelrytterne må bruge, så på det punkt, står de ret lige. Derfor handler det i ligeså høj grad om træningen, kosten og søvnen. Det hold med mest viden om dette, kan have en stor fordel i forhold til at præstere,” afslutter Andreas Borch.


Videre på dagens Tour de Odsherred

Rytterne kan fortælle mange historier om livet i cykelklubben, om turen til Mallorca og de gange, de var lige ved at vende om på vej op ad bakken på Åsevangsvej i Asnæs Indelukke. Alligevel kribler det i benene for at komme ud på dagens rute, der herfra udsigtspunktet går i forskellige retninger for de mindre grupperinger.

Snart er det verdens bedste cykelryttere, der kommer til at indtage netop disse veje, måske i et lidt højere tempo, men John Werge håber på, de når at nyde udsigten undervejs.

”Det er virkelig stort for Odsherred, at Tour de France kommer forbi, og jeg glæder mig til, at vi kan vise hele Danmark – og resten af verden, der ser med – hvor smukt her er. Men hvordan der skal blive plads til alle de tilskuere, der vil parkere her, det ved jeg snart ikke. Vi andre kan heldigvis tage cyklen,” slutter han, inden han triller ud gennem landskabet af bølgende rapsmarker i fuldt flor.











Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle helmet, Sports equipment, Street light, Wheel, Sky, Plant
Bicycles--Equipment and supplies, Bicycle jersey, Tire, Wheel

Hvilken placering fik den danske cykelrytter Jonas Vingegaard i Tour de France i 2021?

1
2
3

Hvor mange kilometer skal rytterne sammenlagt køre i Danmark i år?

421
307
397

Hvor mange gange har en dansker vundet en etapesejr i Tour de France?

16
9
21

Færdig. Du har fået:

0/3

Har du styr på Tour de France?

Se om du kan svare rigtigt på disse tre spørgsmål

Kræver blå konto hos Danske Licens Spil og samtykke til markedsføring fra Danske Licens Spil og Danske Spil A/S. Konkurrencen løber fra 1.-10. juni 2021 kl. 14. Du får 2 kr. pr. rigtigt svar (maks. 100 kr.) til Frit Spil. Kan bruges på en kupon i 7 dage efter tildelingen og udløser kun nettogevinster. Brugsmæssige begrænsninger for Frit Spillet.


EM optakten med Oddset 

Oddsets opsparingskampagne til sommerens EM, kaldet Optakten, løber af stablen fra 1. til 10. juni, og findes i universet Oddset Games.

Her kan du svare på spørgsmål hver dag, og for hvert rigtigt svar optjener du Frit Spil kroner, du kan bruge hos Oddset.

  • 5 spørgsmål pr. dag.

  • 2 kroner pr. rigtigt svar.

  • Op til 100 kroner i Frit Spil i hele perioden.







Font
Sky, Font
Human body

Kræver blå konto hos Danske Licens Spil og samtykke til markedsføring fra Danske Licens Spil og Danske Spil A/S. Konkurrencen løber fra 1.-10. juni 2021 kl. 14. Du får 2 kr. pr. rigtigt svar (maks. 100 kr.) til Frit Spil. Kan bruges på en kupon i 7 dage efter tildelingen og udløser kun nettogevinster. Brugsmæssige begrænsninger for Frit Spillet.


EM optakten med Oddset 

Oddsets opsparingskampagne til sommerens EM, kaldet Optakten, løber af stablen fra 1. til 10. juni, og findes i universet Oddset Games.

Her kan du svare på spørgsmål hver dag, og for hvert rigtigt svar optjener du Frit Spil kroner, du kan bruge hos Oddset.

  • 5 spørgsmål pr. dag.

  • 2 kroner pr. rigtigt svar.

  • Op til 100 kroner i Frit Spil i hele perioden.







Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Material property, Font
Product, Mammal, Font

Sponseret indhold fra

BT_100_mm_rgb.png
Brand, Logo, Text, Font

Sponseret indhold fra

Product, Mammal, Font