SPONSERET INDHOLD

Automotive lighting, Motor vehicle, Font
BT_100_mm_rgb.png

Livsstilsekspert: Forbrugerne siger nej tak til grimme elbiler




En ny generation af elbiler rammer markedet i disse år. Det er nemlig ikke længere nok for forbrugerne, at elbiler er miljøvenlige - de skal også være smukt designet. 

Danskerne er vilde med elbiler, og salget af de grønne køretøjer stiger eksplosivt i disse år. Det samme gør forbrugernes forventninger til elbilernes design og funktionalitet. Det fortæller livsstilsekspert Julia Lahme, stifter og direktør i kommunikationsbureauet Lahme.

“For forbrugeren er det slut med at gå på kompromis, når der skal købes en elbil. Tidligere var mange klar til at vælge en mindre smuk og praktisk bil, som måske heller ikke kørte ret langt på en opladning. Sådan er det ikke mere. I dag forventer vi, at en elbil kan det samme eller endnu mere end en benzinbil.” 

Ifølge Lahme er der ved at ske et nyt skifte i vores syn på elbiler. Mens det i mange år har været et politisk og personligt statement at have en elbil stående i garagen, bliver elbiler det naturlige valg for en langt bredere del af befolkningen.

“Det vil blive en selvfølgelighed, at man kører elbil, og dermed vil nyhedsværdien også forsvinde. Derfor vil vi som forbrugere få nye forventninger til elbilerne,” forklarer livsstilseksperten.







En klassisker i nyt design  

At det er slut med at designe elbiler, som ikke er smukke, ved Klaus Busse alt om. Han er designchef for Fiat Chrysler Automobiles i Europa, Asien og Mellemøsten. For nogle år siden satte han sig selv og sit team i Torino på en stor opgave: Den ikoniske Fiat 500 fra 1957 skulle redesignes som elbil, og teamet har arbejdet målrettet på at finde frem til de elementer ved den ikoniske bil, der skal gå igen i den nye elektriske model.

Busses team havde masser af muligheder for at tænke kreativt. Da de første elbiler rullede ud af fabrikkerne, var den største udfordring at få plads til bilens batteri, uden at man samtidig mistede al plads i kabinen. Men som så ofte før har designerne fået hjælp af den teknologiske udvikling, og i dag kan designerne i langt højere grad slå sig løs.

“Vores første prioritet var bilens silhuet. Fiat 500 har et unikt look, der gør, at du kan genkende den på lang afstand,” forklarer Busse til Auto Express, Storbritanniens største bilmagasin.

Fiat 500 blev i første omgang redesignet i 2007, men Busse og hans team ville gerne trække nogle af linjerne fra den originale model ind i nutidens elbil.

"På den originale bil fra 1957 var kølerhjelmens kappelinje uafbrudt med forlygterne under den. Som en muslingeskal,” forklarer han.

”Det gav bilen en vis alvor. Med modellen fra 2007 tog vi forlygterne, gjorde dem større, flyttede dem op, afbrød muslingelinjen og gjorde bilen lidt mere optimistisk, venlig og glad at se på," siger Busse.

”I lang tid arbejdede vi med ideen om, hvordan vi kunne få noget af 1957-modellen med i den nye bil, uden at miste optimismen i 2007-versionen."

Det var vigtigt, forklarer Busse, at der i den nye el-udgave af Fiat 500 ikke på nogen måde skulle gås på kompromis med designet. Den skulle have den samme klasse og smukke linjer som den gamle model fra 1957.

"Vi fik ideen om at lade linjerne fra motorhjelmen på 1957-modellen skære igennem lygterne på den helt nye model. Vi kontaktede derfor ingeniørerne, og de designede en todelt lygte til os, hvor det almindelige kørelys skinner fra motorhjelmen, og resten er under linjen," forklarer Busse.

Resultatet blev en elbil med potentiale til at blive en nyklassiker, hvor man kører både miljøvenligt og med stil.







Automotive tail & brake light, Vehicle registration plate, Car, Tire, Sky, Window, Building
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Tire, Car, Building, Window, Hood

3 modeller

Fiat 500e kommer i tre forskellige modeller: Hatchback, Cabrio og 3+1.

Sidstnævnte har en ekstra dør i passagersiden, som gør det muligt at åbne hele bilens side, så man nemmere kan komme til bagsædet




Designet til det nye årti


460km

Det er rækkevidden på Fiat 500e ved bykørsel. Rækkevidden er 320 km ved blandet kørsel.

Bilen har også et såkaldt "Sherpa mode", som sparer på bilens energi og samtidig optimere bilens parametre, som for eksempel klimanalæg.



Material property, Azure, Font
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Tire, Wheel, Window, Building

5min

De nye 500e kan hurtiglades

Alle modellerne kan hurtiglades - undtagen Fiat 500e Action. 5 minutters opladning giver 50 km rækkevidde.



Rectangle
Automotive lighting, Bicycle tire, Helmet, Wheel, Hood, Vehicle, Musician
Car seat cover, Automotive lighting, Head restraint, Motor vehicle, Steering part, Armrest

Bæredygtighed og godt design  

Spørger man Julia Lahme, er bæredygtighed netop ét af de parametre, der vil få ekstra stor betydning hos forbrugeren i fremtiden. Og de lader sig ikke spise af med hvad som helst.

“I dag får alt et mærkat med bæredygtigt eller klimavenligt, og det er med til at skærpe vores kritiske sans omkring, hvad der rent faktisk er bæredygtigt og klimavenligt. Der vil komme en debat om, hvad det vil sige, at en bil er "grøn" eller "bedre for miljøet", og vi vil se meget mere på, hvor meget en bil sviner i alt fra produktionen til fragt, og om arbejderne har ordentlige forhold. Det er også en del af at køre grønt og bæredygtigt, og det skal bilproducenterne være klar til,” fastslår Lahme.

Samtidig er hun sikker på, at et øget fokus på godt design vil præge vores syn på elbilerne fremover. For mens vi tidligere ofte gik på kompromis med vores krav til design og luksus, så er vi også her på vej mod en ny tid.

“Design er altafgørende for, om vi køber en bil eller ej, og det gælder også for elbiler. Vi forventer, at en bil kan være smuk at se på og god mod miljøet på samme tid,” siger Lahme.

Tilbage i Italien er Klaus Busse stolt af den relancerede Fiat 500e, som har fået tilføjet det lille "e" som bevis på, at det kan lade sig gøre at skabe en smuk elbil. Bilen fremstår i det nye design moderne, men stadig med de klassiske linjer, der kendetegner den oprindelige model fra 1957.

”Jeg er virkelig tilfreds med, hvordan den nye Fiat 500 er blevet. Det er et godt eksempel på, hvordan et projekt kan være en kombination af mange menneskers ideer og evner. Vi havde fokus på det kreative, men det kunne ikke have fungeret uden kreativt ingeniørarbejde,” slutter Busse.







Nu kan du lade på alle standere

En helt ny aftale betyder, at det lysner i ladejunglen. De største udbydere af offentlige ladestandere i Danmark har nemlig besluttet, at de fra 1. juli i år giver adgang til deres netværk til elbilister med aftaler hos andre udbydere.


På samme måde, som vi kender det fra mobiltelefonen, kan du altså bruge din aftale med en udbyder til at lade hos en anden. Det koster en roamingafgift, men sikrer, at du altid kan få adgang til 96 procent af ladestanderne i Danmark.




Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Car, Hood

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration