Jeanette Ottesen jubler: Fedt at køre elbil
Den tidligere elitesvømmer Jeanette Ottesen og motorjournalisten Henrik Dreboldt tog på elektrisk roadtrip nordpå. Det blev til en tur fuld af begejstring, entusiasme - og store grin. Det er nemlig fedt at køre elbil, konstaterede elbil-debutanten Jeanette.
"Altså, jeg har aldrig nogensinde prøvet at køre en elbil, så jeg glæder mig vildt meget til det," udbryder Jeanette Ottesen, inden hun sætter sig bag rattet i en spritny Fiat 500e på Wilders Plads på det idylliske Christianshavn.
Anledningen til den femdobbelte OL-svømmers debut som elbilist er, at hun har takket ja til et elektrisk roadtrip nordpå i selskab med den erfarne motorjournalist Henrik Dreboldt. Han florerer til daglig på Youtube-kanalen "Kuffert og kørehandsker", hvor han guider og vejleder bilentusiaster. I dag insisterer han dog på at overlade førersædet til Jeanette, så hun kan få den fulde oplevelse af elbils-fornemmelsen.
"Jeg har kørt i dem hundreder af gange, så jeg synes, du skal have fornøjelsen i dag," siger han, og indtager den for ham lidt uvante plads på passagersædet.
Du kan se de to nye venners oplevelser på køreturen i to underholdende videoafsnit, som afslører Jeanettes begejstring for sin første tur som elbilist, men også gør dig klogere på de spørgsmål, som mange danskere stiller sig selv i øjeblikket.
Den tidligere elitesvømmer Jeanette Ottesen og motorjournalisten Henrik Dreboldt tog på elektrisk roadtrip nordpå. Det blev til en tur fuld af begejstring, entusiasme - og store grin. Det er nemlig fedt at køre elbil, konstaterede elbil-debutanten Jeanette.
"Altså, jeg har aldrig nogensinde prøvet at køre en elbil, så jeg glæder mig vildt meget til det," udbryder Jeanette Ottesen, inden hun sætter sig bag rattet i en spritny Fiat 500e på Wilders Plads på det idylliske Christianshavn.
Anledningen til den femdobbelte OL-svømmers debut som elbilist er, at hun har takket ja til et elektrisk roadtrip nordpå i selskab med den erfarne motorjournalist Henrik Dreboldt. Han florerer til daglig på Youtube-kanalen "Kuffert og kørehandsker", hvor han guider og vejleder bilentusiaster. I dag insisterer han dog på at overlade førersædet til Jeanette, så hun kan få den fulde oplevelse af elbils-fornemmelsen.
"Jeg har kørt i dem hundreder af gange, så jeg synes, du skal have fornøjelsen i dag," siger han, og indtager den for ham lidt uvante plads på passagersædet.
Du kan se de to nye venners oplevelser på køreturen i to underholdende videoafsnit, som afslører Jeanettes begejstring for sin første tur som elbilist, men også gør dig klogere på de spørgsmål, som mange danskere stiller sig selv i øjeblikket.
Jeanette Ottesen jubler: Fedt at køre elbil
Danskerne har "rækkevidde-paranoia"
Flere og flere danskere overvejer at udskifte benzin- eller dieselbilen med en elektrisk udgave, næste gang garagen skal have ny beboer. Men mange spørgsmål trænger sig på:
"Kan man stole på den rækkevidde, der står i displayet?", "Hvordan kan det være, at elbiler drejer skarpere end konventionelle biler?", "Er elbilen kun en bybil, eller kan den også køre på langtur?", "Er der plads til bagage, eller optager batteriet al plads?"
Spørgsmål, som også Jeanette søger svar på. Og som Henrik besvarer.
I den smukke Rungsted Havn triller Jeanette og Henrik ind for at spise frokost. Og mens de fylder brændstof på, er det en glimrende anledning til også at fylde strøm på bilen. Og her står dagens chauffør overfor en af de udfordringer, som mange potentielle elbils-ejere spekulerer over: Hvordan sætter jeg bilen til at lade?
Overraskende nemt
Henrik synes, Jeanette skal klare det selv, uanset at hun aldrig har prøvet det før. Heldigvis er Jeanette ikke bange for en udfordring. Tværtimod.
Med et snuptag hiver hun bilens ladekabel op af bagagerummet, og efter en kort overvejelse om, hvilken ende, der passer i bilen og hvilken, der skal i ladestanderen, er bilen klar til at blive tilsluttet elnettet. Den stander, hun har parkeret ved, tilhører E.ON, og med app'en fra selskabet er det kun et spørgsmål om at identificere den korrekte ladestander og swipe. Straks åbner ladestanderens dæksel og afslører et stik, som passer til ladekablets ledige ende. Og så er det bare at sætte stikket i - og gå ind og få sig noget mad, mens bilen gør det samme.
Det er faktisk overraskende nemt. Og det er endnu nemmere, når først man er elbils-ejer, fordi man så med stor sandsynlighed vil have et abonnement.
"Man kan sammenligne det med mobiltelefonerne, hvor de forskellige teleselskaber har en skov af mulige abonnementer," forklarer Henrik.
"Og på samme måde som med dit mobilforbrug vælger du til din elbil et abonnement, som passer dig, og så får du med en app eller ladebrik adgang til selskabets ladestandere til en fast, flad pris."


3 modeller
Fiat 500e kommer i tre forskellige modeller: Hatchback, Cabrio og 3+1.
Sidstnævnte har en ekstra dør i passagersiden, som gør det muligt at åbne hele bilens side, så man nemmere kan komme til bagsædet
Designet til det nye årti
460km
Det er rækkevidden på Fiat 500e ved bykørsel. Rækkevidden er 320 km ved blandet kørsel.
Bilen har også et såkaldt "Sherpa mode", som sparer på bilens energi og samtidig optimere bilens parametre, som for eksempel klimanalæg.

5min
De nye 500e kan hurtiglades
Alle modellerne kan hurtiglades - undtagen Fiat 500e Action. 5 minutters opladning giver 50 km rækkevidde.


Nu kan du frit vælge ladestander
Men hvad så, hvis jeg har et abonnement til én strømudbyder, men det er en anden udbyders stander, jeg har mulighed for at bruge? Indtil for nylig var det et reelt problem for elbilsejere, som måske var på besøg eller gennemrejse, men 1. juli i år løste udbyderne det problem.
Der blev lavet en brancheaftale som dækker 96 procent af operatørmarkedet, og som giver udbyderne adgang til hinandens netværk.
Det betyder, at du - uanset hvilken udbyder, du har dit abonnement hos - kan bruge alle de andres ladestandere. Du bruger bare din normale brik, kort eller app, som så virker på enhver stander. Det koster dog en afgift at lade hos en "fremmed" udbyder.
"Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning, at adgangen til de offentlige ladestandere nu bliver nem, og at de dermed kan udnyttes af flere forbrugere. Det er ingen hemmelighed, at forbrugerne synes, at det kan være besværligt at udnytte ladestandere uanset kundeforhold. Vi håber da også, at nye ladeoperatører i Danmark vil tilslutte sig aftalen," siger Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom hos FDM, i en pressemeddelelse.
Fedt at køre elbil
Hos Jeanette har dagens oplevelse ikke levnet tvivl om, at elbilen er fremtiden - også for hende selv.
"Jeg tror måske jeg er lidt overrasket over, hvor fedt jeg synes det var. Jeg troede egentlig, jeg havde det fint i en benzinbil, men altså - det er jo fremtiden ikke? Så selvfølgelig skal jeg over i en elbil," fastslår hun.
Nu kan du lade på alle standere
En helt ny aftale betyder, at det lysner i ladejunglen. De største udbydere af offentlige ladestandere i Danmark har nemlig besluttet, at de fra 1. juli i år giver adgang til deres netværk til elbilister med aftaler hos andre udbydere.
På samme måde, som vi kender det fra mobiltelefonen, kan du altså bruge din aftale med en udbyder til at lade hos en anden. Det koster en roamingafgift, men sikrer, at du altid kan få adgang til 96 procent af ladestanderne i Danmark.

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.
Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.






