SPONSERET INDHOLD

Automotive lighting, Motor vehicle, Font
BT_100_mm_rgb.png

Elbilerne er på fremmarch: “Man er nødt til at give et økonomisk incitament”




Prisen er den største barriere for, at danskere vælger en elbil. Men nye billigere modeller og en beslutning om at udskyde forhøjelsen af registreringsafgiften på elbiler skal sætte ekstra skub i salget af grønne biler i de kommende år. 

Flere og flere danskere overvejer at udskifte den gamle benzin- eller dieseldrevne bil med en elbil. For mange bliver det dog ved tanken, og det er primært prisen, der afholder danske bilister fra at hoppe på den grønne transportbølge. Det viser en undersøgelse fra 2021 foretaget af Nordisk Elbilbarometer.

For at fremme salget af el- og hybridbiler har regeringen besluttet at udskyde forhøjelsen af registreringsafgiften på elbiler. Og det bliver hilst velkommen af bilbranchen.

“Hvis man fra politisk side vil den grønne omstilling, er man nødt til at give befolkningen et økonomisk incitament til at gå den vej. Og her er den nye registreringsafgift på elbiler et vigtigt skridt i den rigtige retning,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør hos Autobranchen Danmark, brancheorganisation for bilforhandlere, autolakerere og værksteder.

Regeringens mål er, at udskydelsen vil få op til 775.000 nye elbiler ud på de danske veje inden 2030 og samtidig reducere udledningen af drivhusgasser med 2,1 mio. tons.

”Aftalen sikrer et markant løft i antallet af grønne biler. 775.000 grønne biler i 2030 er et meget stort løft i forhold til antallet af grønne biler på vejene i dag. Aftalen sikrer samtidig tryghed for bilejerne, så hverdagen for almindelige familier kan hænge sammen i hele Danmark”, har skatteminister Morten Bødskov tidligere udtalt i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet.










Bedre priser og teknologi  

I praksis betyder regeringens aftale, at elbiler under 500.000 kroner fortsat vil være fritaget for afgift, og at også større og dyrere elbiler vil blive pålagt mindre afgifter, end der tidligere var lagt op til. Derudover bliver en planlagt forhøjelse af afgiften på strøm fra ladestandere sløjfet, og dermed er der lagt op til, at hverdagen som kommende elbilsejer bliver markant billigere.

“Antallet af biler på de danske veje vil stige støt gennem de kommende år, og dermed også antallet af elbiler. Det er meget positivt, at mange af afgifterne på elbiler er blevet fjernet og udskudt, da vi jo ved, at prisen er helt afgørende for ethvert bilkøb,” siger Gitte Seeberg.

Udskydelsen betyder, at grønne bilkøbere i 2021 skal betale cirka 81.400 kroner mindre i registreringsafgift, end de ellers skulle have gjort. Gitte Seeberg er ikke i tvivl om, at den nye registreringsafgift kommer på et godt tidspunkt. Hun er tilfreds med, at der nu er ro om de lave afgifter for grønne biler. Aftalen rækker frem mod 2030, men politikerne har givet sig selv mulighed for at lægge et pitstop ind i 2025.

“Det er mit håb, at registreringsafgiften forbliver uændret indtil priserne på elbiler og emissionsbiler når samme prisleje. Vi kan se, at elbiler er billigere i både drift og vedligeholdelse, så økonomisk set være mere attraktivt at vælge el frem for benzin eller diesel, når teknologien samtidig er blevet endnu bedre.”

Samme budskab finder man hos skatteminister Morten Bødskov. Han er ikke i tvivl om, at man med den nye aftale vil gøre det mere attraktivt at vælge den grønne løsning, når der skal købes ny bil, både nu og i fremtiden.

"Jeg er særligt glad for, at vi er enige om at sænke farten på indfasningen af afgifter på de grønne biler. Det understøtter, at de grønne biler stadig er økonomisk attraktive, indtil teknologien har gjort dem endnu billigere at producere”, lyder det fra Morten Bødskov.







Automotive tail & brake light, Vehicle registration plate, Car, Tire, Sky, Window, Building
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Tire, Car, Building, Window, Hood

3 modeller

Fiat 500e kommer i tre forskellige modeller: Hatchback, Cabrio og 3+1.

Sidstnævnte har en ekstra dør i passagersiden, som gør det muligt at åbne hele bilens side, så man nemmere kan komme til bagsædet




Designet til det nye årti


460km

Det er rækkevidden på Fiat 500e ved bykørsel. Rækkevidden er 320 km ved blandet kørsel.

Bilen har også et såkaldt "Sherpa mode", som sparer på bilens energi og samtidig optimere bilens parametre, som for eksempel klimanalæg.



Material property, Azure, Font
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Tire, Wheel, Window, Building

5min

De nye 500e kan hurtiglades

Alle modellerne kan hurtiglades - undtagen Fiat 500e Action. 5 minutters opladning giver 50 km rækkevidde.



Rectangle

"I Danmark skal vi have udbygget vores infrastruktur til elbilerne endnu mere; sørge for blandt andet flere og hurtigere ladestandere også uden for byerne."

Gitte Seeberg, administrerende direktør hos Autobranchen.





Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Tire, Wheel, Building, Window, Infrastructure

Mere i vente 

Det er ikke bare i Danmark, at der fra politisk side bliver igangsat initiativer, der skal gøre det mere attraktivt at køre på el. Det samme ses i EU, hvor flere udspil, som endnu ikke er blevet stemt igennem, sigter efter at udfase emissionsbiler over hele kontinentet. Men også mange bilproducenter er det seneste år kommet med udmeldinger om udfasning af benzin- og dieselbilerne. 

“Det er utroligt spændende at se, hvordan mange store bilproducenter som Fiat og andre har sat konkrete mål for udfasningen af emissionsbiler. Det vil også være med til at drive teknologien og udviklingen af elbilerne frem, og det er altid i forbrugerens interesse,” siger Gitte Seeberg.

Og selvom hun er helt sikker på, at endnu flere danskere i fremtiden vil stræbe efter at køre grønt, er hun allerede nu overrasket over, hvor hurtigt danskerne har taget de nye og grønnere biler til sig.

“Det er enormt positivt, og det gør mig optimistisk for fremtiden. I Danmark skal vi have udbygget vores infrastruktur til elbilerne endnu mere; sørge for blandt andet flere og hurtigere ladestandere også uden for byerne. Men det er utrolig positivt, at elbilerne allerede i dag ville være det oplagte valg for mange danskere.”







Nu kan du lade på alle standere

En helt ny aftale betyder, at det lysner i ladejunglen. De største udbydere af offentlige ladestandere i Danmark har nemlig besluttet, at de fra 1. juli i år giver adgang til deres netværk til elbilister med aftaler hos andre udbydere.


På samme måde, som vi kender det fra mobiltelefonen, kan du altså bruge din aftale med en udbyder til at lade hos en anden. Det koster en roamingafgift, men sikrer, at du altid kan få adgang til 96 procent af ladestanderne i Danmark.




Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Car, Hood

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration