Elbilen er mere end bare grøn transport
Elbiler handler om bæredygtighed, men også om stor køreglæde. Det oplevede fotograf Frej Rosenstjerne, da han prøvekørte den nye FIAT 500e, en redesignet el-udgave af Fiats ikoniske 500-model fra 1957.
Når snakken falder på elbiler, hvad end det er omkring spisebordet eller i medierne, så er emnerne næsten altid de samme: Grøn transport versus forurenende emissionsbiler. Kilometer per opladning. Adgang til ladestandere - eller mangel på samme.
Dermed er vi tilbøjelige til at overse, at elbiler ofte byder på fantastiske køreegenskaber og smukt design. Og at de for mange danskere er det mest praktiske valg.
“Vi taler rigtig meget om grøn transport og rækkevidden på elbilerne, hvilket naturligvis også er utrolig vigtigt for køberen. Men nogle gange kunne jeg godt tænke mig mere fokus på, at mange elbiler først og fremmest giver en fantastisk køreoplevelse, og det er jo til syvende og sidst derfor, vi anskaffer os en ny bil,” siger Jesper Mytaros-Lyng, der er salgschef for bl.a. Fiat ved Krogsgaard Biler i Gentofte.
Intuitiv køreoplevelse
Fotograf Frej Rosenstjerne har for nyligt været været på fotoopgave og kørte i den forbindelse rundt et par dage i København i en FIAT 500e, en redesignet el-udgave af Fiats ikoniske 500-model fra 1957.
Og han er ikke i tvivl om køreegenskaberne i elbilen, når storbyens små og store gader skulle gennemtrawles for at finde det rigtige billede.
“Det er en utrolig behagelig køreoplevelse. Bilen flyder nærmest bare gennem trafikken og rundt om hjørnerne. Jeg er ikke vant til at køre elbil, men hele oplevelsen af at sætte sig ind og køre, er utrolig intuitiv, og man er aldrig i tvivl om, hvad man skal gøre nu,” siger Frej Rosenstjerne, der på sine dage i selskab med FIAT 500e’eren, var rundt i det meste af København, fra Amager Strandpark til de små snævre gader på Christianshavn og i Indre By.
“Det er jo en lille bybil, og den er virkelig godt egnet til at køre herinde, hvor gaderne er gamle og snævre, og man skal manøvrere på meget lidt plads. Der var hedebølge over landet i de dage, og masser af mennesker på gaderne, og alt var perfekt til at køre rundt i byen og tage billeder.”
Jesper Mytaros-Lyng er enig i, at elbiler byder på en meget behagelig køreoplevelse, og at dette uden tvivl er én af de ting, der er elbilernes store force.
“For mange nye bilister, der måske køber deres første bil, vil en elbil være et super godt valg. Mange elbiler har One-Pedal-Drive, en motorbremse, der er forbundet med speederen, der gør det nemmere for chaufføren, da man kan køre med kun én fod.”


3 modeller
Fiat 500e kommer i tre forskellige modeller: Hatchback, Cabrio og 3+1.
Sidstnævnte har en ekstra dør i passagersiden, som gør det muligt at åbne hele bilens side, så man nemmere kan komme til bagsædet
Designet til det nye årti
460km
Det er rækkevidden på Fiat 500e ved bykørsel. Rækkevidden er 320 km ved blandet kørsel.
Bilen har også et såkaldt "Sherpa mode", som sparer på bilens energi og samtidig optimere bilens parametre, som for eksempel klimanalæg.

5min
De nye 500e kan hurtiglades
Alle modellerne kan hurtiglades - undtagen Fiat 500e Action. 5 minutters opladning giver 50 km rækkevidde.


Bred appel
Ifølge Frej Rosenstjerne kommer Fiat 500e virkelig til sin ret som bybil, og særligt i byens snævre gader og små parkeringspladser kan man virkelig mærke, at bilen oprindeligt er bygget til små italienske gader.
“Det er nem at komme rundt med. Skarpe hjørner klarer den helt fint, og man kan stort set parkere den overalt. Og her er bakkameraet en stor hjælp. For os, der bor midt i byen, eller kører herind på arbejde vil denne bil være enormt praktisk.”
Ved Krogsgaard Biler i Gentofte oplever man også, at mange interesserede og købere af de små elbiler som Fiat 500e netop er mennesker, der bor eller arbejder i byen. Derinde, hvor man skal manøvrere i små gader, i P-huse, og hvor en stor bil bliver upraktisk.
“Mange af vores kunder bor omkring København, men kører også ud til sommerhuset i Nord- eller Vestsjælland, og det skal bilen selvfølgelig også kunne bruges til. For nogle er elbilen den lille ekstra bil i husstanden, men den appellerer meget bredt efterhånden. Både til helt unge drenge og piger, til pensionister og børnefamilier. Det er jo fedt at mærke,” siger Jesper Mytaros-Lyng.
Samtidig slår Jesper Mytaros-Lyng også på, at mange boligejere vil kunne lade bilen op derhjemme, ligesom der mange steder i byerne er ladestandere på gader og større parkeringspladser.
“Det er praktik, men jeg tror, at det øger glæden ved en elbil, at man ikke selv skal gøre ret meget for at lade den op. Sæt den i stikket, og så er den klar, når du kommer ud fra dit arbejde eller møde.”
Frej Rosenstjerne tilbragte to dage med sin Fiat500e, og selvom det blev til mange kilometers kørsel rundt i København, så tænkte han ikke meget over optankning og ladestandere.
“Jeg kørte omkring 150 kilometer, og der var 60 procent tilbage i batterierne, da jeg var færdig. Jeg synes, det er meget vigtigt, at man ikke skal være på udkig efter en ladestander hver dag.”
Nu kan du lade på alle standere
En helt ny aftale betyder, at det lysner i ladejunglen. De største udbydere af offentlige ladestandere i Danmark har nemlig besluttet, at de fra 1. juli i år giver adgang til deres netværk til elbilister med aftaler hos andre udbydere.
På samme måde, som vi kender det fra mobiltelefonen, kan du altså bruge din aftale med en udbyder til at lade hos en anden. Det koster en roamingafgift, men sikrer, at du altid kan få adgang til 96 procent af ladestanderne i Danmark.

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.
Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.






