SPONSERET INDHOLD

Automotive lighting, Motor vehicle, Font
BT_100_mm_rgb.png

Bare rolig: Ladestanderne skal nok komme

Den tidligere elitesvømmer Jeanette Ottesen og motorjournalisten Henrik Dreboldt tog på elektrisk roadtrip nordpå. Det blev til en tur fuld af begejstring, entusiasme - og en snak om udbredelsen af lademuligheder.

Solen glimtede i den skinnende - og opsigtsvækkende - lak på de to små biler, der tiltrak sig berettiget opmærksomhed på kajkanten på Wilders Plads i København en tidlig morgen i august. Bilerne er nyeste version af den ikoniske Fiat 500, som oprindeligt blev lanceret i 1957, og det lille "e", som er en del af bilens navn, afslører, at der er tale om rene elbiler.

Bilerne kæmpede dog lidt om opmærksomheden med den person, der stod ved siden af. Omgivet af et filmhold - med et klaptræ i hånden - stod nemlig ingen ringere end Danmarks mest vindende atlet gennem tiderne, den femdobbelte OL-deltager Jeanette Ottesen. Hun havde sagt ja til at tage på et fuldstændig elektrisk roadtrip sammen med motorjournalisten Henrik Dreboldt, som på Youtube-kanalen "Kuffert og kørehandsker" guider og vejleder bilentusiaster - og ved det meste, der er værd at vide om biler, hvad enten de kører på benzin eller elektricitet.

"Jeg har aldrig nogensinde kørt en elbil før, så jeg glæder mig til at prøve det," var Jeanette Ottesens første kommentar, før hun med Henrik som co-driver trillede ud i gaderne på Christianshavn og satte kursen nordpå.

Som det fremgår af videoerne var humøret særdeles højt, og snakken gik lystigt om - blandt meget andet - elbiler, rækkevidde, CO2-aftryk, ladestandere … og Jeanettes glubende appetit.

Den tidligere elitesvømmer Jeanette Ottesen og motorjournalisten Henrik Dreboldt tog på elektrisk roadtrip nordpå. Det blev til en tur fuld af begejstring, entusiasme - og en snak om udbredelsen af lademuligheder.

Solen glimtede i den skinnende - og opsigtsvækkende - lak på de to små biler, der tiltrak sig berettiget opmærksomhed på kajkanten på Wilders Plads i København en tidlig morgen i august. Bilerne er nyeste version af den ikoniske Fiat 500, som oprindeligt blev lanceret i 1957, og det lille "e", som er en del af bilens navn, afslører, at der er tale om rene elbiler.

Bilerne kæmpede dog lidt om opmærksomheden med den person, der stod ved siden af. Omgivet af et filmhold - med et klaptræ i hånden - stod nemlig ingen ringere end Danmarks mest vindende atlet gennem tiderne, den femdobbelte OL-deltager Jeanette Ottesen. Hun havde sagt ja til at tage på et fuldstændig elektrisk roadtrip sammen med motorjournalisten Henrik Dreboldt, som på Youtube-kanalen "Kuffert og kørehandsker" guider og vejleder bilentusiaster - og ved det meste, der er værd at vide om biler, hvad enten de kører på benzin eller elektricitet.

"Jeg har aldrig nogensinde kørt en elbil før, så jeg glæder mig til at prøve det," var Jeanette Ottesens første kommentar, før hun med Henrik som co-driver trillede ud i gaderne på Christianshavn og satte kursen nordpå.

Som det fremgår af videoerne var humøret særdeles højt, og snakken gik lystigt om - blandt meget andet - elbiler, rækkevidde, CO2-aftryk, ladestandere … og Jeanettes glubende appetit.

Bare rolig: Ladestanderne skal nok komme

Lynladere indtager benzinstationerne

Én af de ting, Jeanette mellem optagelserne fremhævede som en væsentlig hurdle, der skal overvindes, før hun mener at danskerne for alvor tager elbilerne til sig, er spørgsmålet om lademuligheder. Og ikke mindst udbredelsen af dem. Mange danskere lider nemlig af "rækkeviddeparanoia" - men det er der ifølge Henrik Dreboldt ingen grund til. Der foregår nemlig lige nu en eksplosiv udvidelse af antallet af lademuligheder, som følger af det større salg af elbiler:

"Prøv at høre: I bilens helt spæde ungdom i begyndelsen af 1900-tallet købte man brændstof i én-litersflasker på apoteket eller i farvehandlen. Det var før man overhovedet havde tænkt på benzinstationer. Så man kan med samme argumentation sige, at der var alt for langt mellem brændstofudsalgene, og af den grund have diskvalificeret bilen med forbrændingsmotor," forklarer han.

"Men når behovet viser sig, følger udbuddet automatisk med. Sådan skete det med benzinstationerne, og det vil også vise sig med lademuligheder. I takt med at udbredelsen af elbiler stiger, vil udbuddet af ladestandere også eksplodere."

Og det ser ud som om, Henriks forudsigelse allerede er ved at blive en realitet. F.eks. har nogle overraskende spillere meldt sig på banen. For hvad skal der blive af benzinselskaberne, når vi alle sammen kommer til at køre på el? Bliver de lige så irrelevante som leksikoner, papirkalendere og vækkeure, som forsvandt med mobiltelefonens indtog?

Næppe. De største benzinselskaber har naturligvis set skriften på væggen, og er allerede i gang med at genopfinde sig selv til en fremtid, hvor benzinsalget falder drastisk.

Hos Q8, som har ca. 240 tankstationer i Danmark, er man lige nu i gang med at etablere lynladere på de tre første stationer - i første omgang i København. Allerede til næste år udvides antallet af tankstationer med lynladere med minimum 20 styk.

Hos Cirkle K er man nået lidt længere, og har etableret lynladere på tankstationer i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Der går naturligvis noget tid, inden der er ladestandere på samtlige 225 stationer, men inden udgangen af december i år skal antallet af tankstationer med ladestandere være oppe på 18.

Automotive tail & brake light, Vehicle registration plate, Car, Tire, Sky, Window, Building
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Wheel, Tire, Car, Building, Window, Hood

3 modeller

Fiat 500e kommer i tre forskellige modeller: Hatchback, Cabrio og 3+1.

Sidstnævnte har en ekstra dør i passagersiden, som gør det muligt at åbne hele bilens side, så man nemmere kan komme til bagsædet




Designet til det nye årti


460km

Det er rækkevidden på Fiat 500e ved bykørsel. Rækkevidden er 320 km ved blandet kørsel.

Bilen har også et såkaldt "Sherpa mode", som sparer på bilens energi og samtidig optimere bilens parametre, som for eksempel klimanalæg.



Material property, Azure, Font
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Tire, Wheel, Window, Building
Rectangle

5min

De nye 500e kan hurtiglades

Alle modellerne kan hurtiglades - undtagen Fiat 500e Action. 5 minutters opladning giver 50 km rækkevidde.



Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Wheel, Car, Hood, Plant
Motor vehicle, Automotive design, Car, Hood

Der må aldrig være langt til nærmeste lademulighed

Dermed får de københavnske elbilister som de første bedre mulighed for at "tanke" strøm, mens de besøger toilettet eller køber en kop kaffe. Benzinselskaberne forventer nemlig, at elbilisterne vil ændre "tankevaner", og i stedet for at lade op til "fuld tank" i højere grad vil fokusere på det umiddelbare kørselsbehov. Det vil sige frem til næste opladningsmulighed, som kan være på arbejdet, på en offentlig ladestander eller derhjemme.

”Vores vision er, at danskerne fremover skal kunne tanke el eller andre bæredygtige brændsler på samme måde som kunderne normalt tanker benzin eller diesel. Ved at introducere lynladere på 300 kW sikrer vi, at ventetiden bliver så kort som bilens batteri tillader. Mens bilen lader, er der mulighed for at købe kaffe, en sandwich eller gå på toilettet. Så vi prøver at gøre ventetiden behagelig, så den føles kortere,” fortæller Sisse Follmann, produktchef for el og brændstof hos Circle K, i en pressemeddelelse.

Netop afstanden til nærmeste lademulighed er afgørende for elbilens udbredelse. Derfor har også flere kommuner planer om at udvide antallet af ladepladser drastisk. I Frederiksberg Kommune ser man elbiler som absolut nødvendige for den grønne omstilling, og kommunalbestyrelsen har derfor vedtaget, at borgerne maksimalt må have 250 meter til nærmeste opladning.

Så det ser ikke ud som om, det bliver mangel på lademuligheder, der bremser danskernes omstilling til bæredygtig transport.

Nu kan du lade på alle standere

En helt ny aftale betyder, at det lysner i ladejunglen. De største udbydere af offentlige ladestandere i Danmark har nemlig besluttet, at de fra 1. juli i år giver adgang til deres netværk til elbilister med aftaler hos andre udbydere.


På samme måde, som vi kender det fra mobiltelefonen, kan du altså bruge din aftale med en udbyder til at lade hos en anden. Det koster en roamingafgift, men sikrer, at du altid kan få adgang til 96 procent af ladestanderne i Danmark.




Automotive parking light, Vehicle registration plate, Tire, Wheel, Car, Hood

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration