De små forskelle giver dig stor fart, lyder rådet fra BTs ekspert i cyklens aerodynamik

Det kan sagtens koste en herregård at tune sin racercykel hurtigere. Men det behøver det faktisk ikke at gøre.

Sådan lyder det opløftende råd fra den professionelle, danske triatlet Martin Jensen, der er anerkendt som en af den internationale elites største ‘grej-nørder’.

Intet på den ingeniøruddannede triatlets cykel sidder tilfældigt. Det var medvirkende til, at han for nylig gav alle konkurrenterne baghjul med en fantomtid af en 90 kilometer enkeltstart ved Challenge Dubai.

Overfor BTs læsere åbner han værktøjskassen med tips og tricks, der kan vride endnu flere km/t ud af din racercykel. En nemt og forholdsvist billigt sted at begynde er selve dækkene.

»En meget undervurderet faktor for din hastighed er dit valg af dæk. Desværre har vi i Danmark en ting der hedder flintesten, og det skal selvfølgelig tages med i overvejelserne, når du vælger dæk, men stadigvæk findes der mange løsninger,« instruerer Martin Jensen, der hentyder til landevejens små, skarpe flintesten, der nemt punkterer et racerdæk.

Herhjemme foretrækker Martin Jensen at køre med Continentals GP4000s-dæk, der både har lav rullemodstand og god punkteringsresistens. Til løb i udlandet, fjernt fra flintestenene, har han en helt anden favorit.

»Der vælger jeg det suverænt bedste dæk i øjeblikket, Specialized S-Works Turbo Cotton, som i 24 mm udgaven tester til en Crr (Rullemodstand, red.) på 0,0029,« siger Martin Jensen.

Vil du også være med? Køb dit startnummer til Powerman Denmark igennem BT og spar op til 750 kr.

Hans hemmelige våben skal dog findes inde i dækket. Her kan man, for rundt regnet lidt mere end en 50’er, få en masse fart forærende.

»Der er stor forskel på at anvende en tyk og tung standard butyl-slange og en let og tynd latex-slange. Her er der mange gratis sekunder at hende for stort set ingen penge,« lyder det fra cykeleksperten.

De fleste kan også med fordel kaste et kritisk blik på selve cyklens stel, forklarer han. Det gælder særligt triatleter, duatleter eller andre, der kører på en enkeltstartscykel eller deltager i et løb, hvor man ikke kan ligge i læ for vinden i et skærmende, lunt felt.

»Det virker lidt absurd at købe et dyrt cykelstel der er optimeret med henblik på aerodynamik og så plastre det til med drikkedunke, saddeltasker, gels, energibarrer og lignende monteret med tape alle mulige steder på cyklen.«

Føler man sig ramt, skal man gøre to ting, lyder rådet: Vær pragmatisk og medbring kun det absolut mest nødvendige. Samt tænk kreativt.

»Gem din reserveslange under sadlen, medbring din co2-pumpe i en lille boks, der kan sidde på overrøret. Du skal også tænke på, hvor meget væske og energi du behøver medbringe på cyklen, så du ikke slæber på unødvendig vægt.«

Det er bestemt heller ikke ligegyldigt, hvor man placerer sine drikkedunke.

»Det mest aerodynamiske er en flaske, der ligger mellem bøjlerne på aerostyret, så den ligger vandret mellem armene. Det næstbedste er en flaske, der sidder i læ bag sadlen. Det værste er flasker på skrå- eller sadelrøret.«

Man kan også optimere gratis watt, og dermed fart, hvis man alligevel skal udskifte cyklens kæde. Martin Jensen benytter selv en cykelkæde fra amerikanske UltraFast Optimization i Boulder, Colorado.

»De giver almindelige kæder en specialbehandling, som drastisk reducerer friktionstabet i kæden, og de dokumenterer endda dette friktionstab inden du modtager kæden. Den seneste kæde jeg har benyttet fra dem havde et friktionstab på 4,28 watt mod normalt 7-10 watt. Kæden er kun marginalt dyrere end en tilsvarende ubehandlet kæde hos cykelhandleren, men den skal selvfølgelig bestilles hjem fra USA,« siger han.

I den noget dyrere ende af skalaen peger Martin Jensen på, at man med fordel kan anskaffe sig dyre carbon-hjul, få et professionelt bikefit, købe en aerodynamisk hjelm eller særligt, aerodynamisk cykeltøj, hvor vindmodstanden faktisk er mindre end ved udækket hud.

Vil du også være med? Køb dit startnummer til Powerman Denmark igennem BT og spar op til 750 kr.