Opdateret klokken 19.28: Venstres pressetjeneste oplyser, at plakaten er trukket tilbage. BT forsøger at få en kommentar fra Venstre.

En manipuleret udgave af en digital plakat fra Socialdemokratiet, som Venstre står bag, får nu flere oppositionspartier og Røde Kors til at rase.

»Velfærd først«, skriver Socialdemokratiet, men på Venstres version er 'velfærd' streget ud og erstattet af 'Afrika'. Grafikken er i løbet af søndagen delt og kommenteret et utal af gange på sociale medier.

Foto: Venstre
Vis mere

En af dem, der ikke er imponeret er Socialdemokratiets EU-ordfører Peter Hummelgaard. Enten har Venstre ikke styr på sine kampagnefolk, eller også taler partiet med to tunger, mener han.

»Jeg synes, det er decideret fordrejende, ynkeligt og hyklerisk. Ynkeligt, fordi det er usandt og fordrejende,« siger han og forklarer, at Socialdemokratiet forleden spillede ud med et udspil om hvordan, EU fremover skal prioritere.

»Vi tror, EU kan gøre noget ved den udfordring, vi har med migranter ved at gå til kilden, nemlig Afrika. Hyklerisk, fordi statsministeren så sent som lørdag aften deltog i Danmarks Indsamling på DR1 - og at Venstre så dagen efter kører en kampagne, hvor de lyver,« siger Peter Hummelgaard,.

Hos SF mener gruppeformand Jacob Mark, at Venstres kampagne er 'decideret dum'.

»Jeg bliver provokeret over, hvordan Venstre taler til det grimmeste i mennesket. Det er falsk, når man stiller en modsætning op mellem velfærd i Danmark og støtte til Afrika. Det er ikke nogen god måde at diskutere på,« siger han.

Man må, mener Jacob Mark, spørge sig selv, om Venstre bakker op om den udviklingspolitiske strategi, som statsministerpartiet indgik sammen med alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten sidste år.

»Hvad mener Venstre egentlig nu? Det er underligt, at man overhovedet skal stille sig selv det spørgsmål, når vi har en aftale på området.«

Venstres udviklingsordfører Michael Aastrup Jensen afviser, at Venstres kurs på udviklingsområdet slingrer.

»Vi har lavet kampagnen som svar på, at Socialdemokratiet både med formand Mette Frederiksen og andre fremtrædende politikere har lavet flere videospots, hvor de siger, at vi skal gøre mere i Afrika. Men hvor skal pengene komme fra? Et milliardløft til Afrika er jo ikke noget, man bare lige finder«, siger han.

Men er det ikke at sætte det hele lige vel meget på spidsen, når man bruger en modstanders kampagne og ændrer den, som I har gjort her?

»Det er sat på spidsen, ja, men det er for at presse et svar ud af Socialdemokratiet. Sådan er det jo, når man laver kampagner på sociale medier. Vi står ved den aftale, vi har indgået om udviklingspolitikken, men spørgsmålet er jo, om Socialdemokratiet gør det, når partiet nu vil bruge flere penge.«

Ifølge Michael Aastrup Jensen er udviklingspolitikken blot det seneste eksempel på, at det er svært at vriste svar ud af Socialdemokratiet.

»Det er for pauvert, at man som det parti, der vil have statsministerposten, ikke kan blive konkret. Jeg anerkender, at kampagnen er skarpt vinklet, men så er det jo godt, vi kan forklare hvad vi mener i BT,« siger han.

Det er dog ikke kun de politiske modstandere, der efter Venstre. Også Dansk Røde Kors' generalsekretær langer ud efter kampagnen.

»I rækken af fordummende politikerlederskabende budskaber fra højre og venstre, tror jeg, at vi nåede en bund (foreløbig er jeg bange for), med denne. Styr jer og lad os få en seriøs debat om seriøse problemer;« skriver han på Twitter.

Politisk kommentar i blandt andet TV 2-programmet Besserwisserne, Søs Marie Serup, skriver på Facebook, at hun mangler ord.

'Virker som om de har været mere optagede at at “svare” på glimrende Afrika-film fra Mette F, end at huske, hvad de selv plejer at mene...
Det er ...usmageligt,' uddyber hun i en kommentar.