Lyt til artiklen

I stedet er ændringerne af leasingreglerne på vej til at ende som en klodset lovkonstruktion, der er til glæde for forbrugerne og leasingfirmaerne, men måske ikke staten.

Som BTs undersøgelser viser, bliver det nemlig langtfra dyrere at lease sin bil, når lovforslaget vedtages, og dermed smuldrer den pengegevinst, som skatteministeren havde udsigt til.

Eksempelvis vil Danmarks største leasingfirma, Easy-fleet, være i stand til at lease 11 ud af 13 bilmodeller billigere end før, fordi selskabet får mængderabat på bilerne -og nu er det den konkrete indkøbspris, der styrer afgifterne.

I en pressemeddelelse tidligere på året var skatteminister Thor Möger Pedersen ( SF) ellers stolt af at have forpurret skattefidusen, der gjorde, at leasingfirmaerne slap med lave afgifter baseret på en teoretisk mindstepris på bilerne.

Demobiler vil stige

- Jeg er glad for, at vi nu får sat en stopper for den uhensigtsmæssige brug af mindstebeskatningspriser.

Det er en god og meget rimelig måde at finde penge til gavn for den kollektive trafik, så vi kan få nedsat taksterne og sørge for fremtidige investeringer i den kollektive trafik, udtalte skatteministeren, der regnede med, at den gennemsnitlige afgiftpå leasingbiler og demobiler ville stige med 20.000 kr. pr. bil som følge af de nye regler.

Ikke forberedt grundigt nok Men skatteordfører for Venstre, Torsten Schack Pedersen, er stærkt kritisk over for effekten af regeringens lovindgreb og især den lovede fortjeneste, der efter planen skal sikre de indtægter, som betalingsringen skulle skaffe.

- Spørgsmålet er, om det her er et udtryk for, at man ikke har forberedt lovforslaget grundigt nok, fordi der hurtigt skulle findes nogle penge til Villy Søvndals fejlslagne betalingsring. Det lyder i allerhøjeste grad som om, at der er maksimal usikkerhed omkring provenuet.

På baggrund af BTs oplysninger vil Torsten Schack Pedersen nu spørge skatteministeren om, hvordan det kan være billigere at lease sin bil med de nye regler.

- Det er da stærkt bekymrende, at det, der sker ude i virkeligheden, simpelthen ikke harmonerer med det, som skatteministeren skriver i sit lovforslag, og som vi skal forholde os til i Folketinget, siger han.

Thomas Jensen, skatteordfører for Socialdemokraterne, forsvarer lovforslaget.

- Jeg vil se konkrete eksempler fra forhandlerne, inden jeg vil udtale mig om, hvorvidt vores lov er god nok.

Selvom leasingselskaberne får billige biler gennem nogle mængderabatter, så skal de stadig beskattes efter en pris, der er højere end den, der var gældende før. Men jeg vil selvfølgelig undersøge, om der er noget ved lovforslaget, som vi ikke er kommet til bunds i, siger han.

KØB DAGENS BT ELLER E-AVISEN OG LÆS:

- DISSE BILER BLIVER BILLIGERE

- SÅ MEGET KAN DU SPARE

- AUDI BLIVER 20 PCT. BILLIGERE

- FÅ DET FULDE OVERBLIK

- DISSE BLIVER DYRERE