Det kan skabe et unødigt pres på eleverne, når man ikke bare vurderes på de faglige evner i folkeskolen, men også de personlige og sociale færdigheder.
Hos Danske Skoleelever er man derfor glad for, at der nu lægges op til at skrotte den parathedsvurdering, der laves af eleverne i slutningen i folkeskolen.
- Vurderingen skaber et uhensigtsmæssigt pres på eleverne, som ikke bare fagligt presses, men også socialt, siger formand Marie Holt Hermansen.
- Om man er sød, er en ret subjektiv vurdering. Så derfor kan man godt sidde i en situation, hvor man ikke selv er klar over, hvad man skal leve op til.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil skrotte vurderingen, efter at en arbejdsgruppe, der blev nedsat i 2021, har anbefalet det.
Vurderingen starter i 8. klasse. Den skal vurdere elevernes parathed til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse - for eksempel gymnasiet.
Eleverne vurderes både på, om at de har det nødvendige gennemsnit. Men altså også på, om de har de nødvendige personlige og sociale forudsætninger,
- Når man skal ind på en ungdomsuddannelse, så skal det handle om, at man har de faglige forudsætninger, siger Mattias Tesfaye til DR.
- Altså er du dygtig nok til dansk og matematik og de andre fag, vi har i skolen. Det skal ikke handle om, om man er personligt eller socialt klar.
/ritzau/