Der skal ikke være forskel på størrelsen på en parkeringsbøde, alt efter om det er kommunen eller et privat selskab, der opkræver den.
I stedet skal loftet for en parkeringsbøde være på 510 kroner, som det i dag koster at parkere ulovligt på en offentlig parkeringsplads.
Det er et af i alt seks parkeringsforslag, som Danmarksdemokraterne og formand Inger Støjberg lancerer i Jyllands-Posten lørdag.
- De danske bilister er nærmest jaget vildt. Især private parkeringsselskaber driver en forretning på at jage bilisterne.
- Men nu er tiden kommet til at sige, at bilisterne og deres parkering hverken skal være en pengemaskine eller en skjult skat, siger Inger Støjberg til Jyllands-Posten.
Hun henviser til tal fra bilejernes organisation FDM, der viser, at kommunerne i 2024 havde bruttoindtægter på omkring 1,2 milliarder kroner i forbindelse med parkering.
Københavns Kommune stod for over halvdelen af de indtægter med over 700 millioner kroner i bruttoindtægter for betalingsparkering og parkeringskontrol.
Inger Støjberg foreslår derfor, at kommunerne skal aflevere en større del af deres p-indtægter til staten.
Det skal ske ved, at grænsen for, hvor meget en kommune kan opkræve per borger uden at blive modregnet af staten, skal sænkes fra 320 kroner i gennemsnit til 50 kroner i gennemsnit per borger.
Ifølge Jyllands-Posten er det kun Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der i dag afleverer nogle af deres p-indtægter til staten.
Danmarksdemokraterne og Støjberg foreslår også, at de private parkeringsselskaber skal forpligtes til at udvikle en fælles app, der gælder for samtlige af selskabernes p-pladser.
Der er en lang række private parkeringsselskaber i Danmark som Q-Park, Apcoa, Parkzone og Copark.
/ritzau/
