En del danskere vil formentlig hurtigt skrive under på, at det danske skattesystem ikke er enkelt.

Også hos skattemyndighederne selv synes man, at systemet er ret så kompliceret. 

I hvert fald har man hos Skattestyrelsen valgt at bruge i alt 5,7 millioner kroner på en kampagne med titlen 'Skat er ikke enkelt. Det er derfor, vi er her.' 

Det fremgår af et svar til Folketinget fra den socialdemokratiske skatteminister Jeppe Bruus. 

I den stort anlagte kampagne fra Skattestyrelsen kan man blandt andet i en video se, hvordan styrelsen fortæller at arbejdet med at sørge for at alle danskere betaler den skat de skal, er meget meningsfuldt – men også så kompliceret, at der er brug for nye medarbejdere. 

»Man kan tvivle på, om der er ret mange danskere derude, der bliver specielt begejstrede for det her budskab om, at skattevæsenet er så blevet så kompliceret, at der skal ansættes endnu flere mennesker,« lyder det fra Liberal Alliances Steffen Larsen, der har stillet spørgsmålet til Jeppe Bruus om kampagnen. 

Ifølge Skattestyrelsen er formålet med kampagnen at rekruttere nye medarbejdere. 

Steffen Larsen har flere gange undret sig over, hvordan reklamens budskab om, at skattevæsenet er meget kompliceret skulle gøre det mere attraktivt for nogen at søge job hos Skattestyrelsen. 

»Der er da sikkert mange mennesker, der gerne vil udfordres. Der er nok også mange, der tænker, om man orker at arbejde et sted, hvor det hele åbenbart er så svært og kompliceret,« siger han. 

Det største problem med kampagnen er for Steffen Larsen dog et andet og mere principielt. 

Nemlig at man vælger at bruge penge på at promovere et budskab om, hvor kompliceret systemet er. 

»Det får karakter af opgivenhed, og at man bare har valgt at sige, at man hele tiden må ansætte endnu flere, fordi alt er så håbløst kompliceret. Der sidder rigtig mange danskere derude med for eksempel pilskæve ejendomsvurderinger, der slet ikke kan bruge sådan et budskab om, at de også i systemet synes det hele er så svært, til noget,« siger Steffen Larsen. 

Jeppe Bruus skriver i et andet svar om kampagnen til Steffen Larsen, at han har fuld tillid til Skattestyrelsens vurderingen af, at kampagnen er de 5,7 millioner skattekroner værd. 

Hos Skattestyrelsen forklarer man, at hovedformålet med kampagnen er rekruttering, fordi man alene i 2024 har brug for ansætte omkring 750 nye medarbejdere. 

B.T. har spurgt styrelsen, hvor mange nye medarbejdere, man vurderer at kampagnen har medvirket til at tiltrække, og mere generelt hvordan og ud fra hvilke kriterier, man vurderer, hvad man får for pengene. 

Det svarer styrelsen ikke på, men skriver i stedet i en mail, at både tidligere og den aktuelle kampagne har »skabt en positiv opmærksomhed«, og at der har været flere besøg på styrelsens jobportal end tidligere. 

Derudover er man de senere år lykkedes med at rekruttere flere medarbejdere, lyder det videre. 

Alt i alt mener styrelsen selv, at 'Skat er ikke enkelt, det er derfor vi er her'-kampagnen sender et positivt signal til både nuværende og potentielle medarbejdere. 

»Vi ønsker at afspejle den virkelighed, man kan forvente som medarbejder i Skattestyrelsen – nemlig at det i videst muligt omfang skal være nemt, trygt og sikkert at betale de korrekte skatter og afgifter til tiden, og at det er vores opgave at hjælpe borgere og virksomheder med det,« skriver styrelsen i mailen.