Med en ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti sænkes afgifter på biler.
I fremtiden bliver de såkaldte mikrobiler lidt dyrere, mens de såkaldte mellemklassebiler bliver billigere, ifølge regeringens regneeksempler.
Torsdag aften har Socialdemokratiet meldt ud, at man vil tilslutte sig aftalen, mens Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti (SF) ikke har den store ros til overs for aftalen.
Her er regeringens regneeksempler for aftalen:
En premium bil kostede før i gennemsnit 570.600 kroner. Den vil fremover koste 515.500 kroner, en besparelse på 55.200 kroner.
Audi A6 og Volvo V90 er eksempler på premiumbiler.
En stor bil kostede før i gennemsnit 390.800 kroner. Den vil fremover koste 346.000 kroner, en besparelse på 44.800 kroner.
Volkswagen Passat og Toyota Avensis er eksempler på store biler.
En luksus bil kostede før i gennemsnit 1.325.200 kroner. Den vil fremover koste 1.286.500 kroner, en besparelse på 38.700 kroner.
En bil fra BMW 7-serien er et eksempel på en luksusbil.
En mellembil kostede før i gennemsnit 238.600 kroner. Den vil fremover koste 222.200 kroner, en besparelse på 16.400 kroner.
Eksempler på en mellembil er Volkswagen Golf og Opel Astra.
En lille bil kostede før i gennemsnit 153.700 kroner. Den vil fremover koste 150.900 kroner, en besparelse på 2.800 kroner.
Eksempler på en lille bil er Volkswagen Polo og Peugeot 208.
En mikrobil kostede før i gennemsnit 101.800 kroner. Den vil fremover koste 106.400 kroner, en øget pris på 4.700 kroner.
Eksempler på mikrobiler er Volkswagen Up og Citroën C1.
Kilder: regeringen.dk/ritzau
En aftale om registreringsafgiften er vedtaget. Her er flere centrale organisationer på områdets reaktioner.
Regeringen og Dansk Folkeparti blev torsdag aften enige om en ny aftale om registreringsafgiften.
Her kan du læse reaktionerne på aftalen:
* Generalsekretær Mads Flarup Christensen, Greenpeace Norden:
»Det er møghamrende ærgerligt, at man nu er landet på et benzin- og dieselvenligt kompromis, hvor Løkke-regeringen igen-igen-igen viser, at den grønne omstilling af dansk transport simpelthen ikke er en prioritet.«
* Direktør Gunni Mikkelsen, De Danske Bilimportører:
»Aftalen er et fint kompromis. Vi håbede på, at der var mulighed for at få tekniske afgifter. Det blev ikke i denne omgang, men aftalen fra i dag er et skridt i den rigtige retning.«
* Formand Thomas Damkjær Petersen, Ingeniørforeningen (IDA):
»Partierne kunne være mere ambitiøse på klimafronten. Jeg havde hellere set en model, der eksempelvis også havde favoriseret elbiler.«
* Branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance:
»Vi bør beskatte det, vi gerne vil af med, altså forurening. Hele omverdenen er ved at omstille til nye teknologier, mens Danmark gør det billigere at fastholde de fossile biler.«
* Markedsdirektør Thomas Møller Sørensen, Dansk Industri (DI):
»Det er en aftale med mange gode elementer, der gør, at vi kan sælge lidt bedre biler til danskerne. Vi har taget et godt skridt i den rigtige retning mod mere intelligente bilafgifter«
* Transportmedarbejder Jeppe Juul, Det Økologiske Råd:
»Det er sørgeligt at man ikke benytter lejligheden til at lave en reform, der sænker CO2-udledningen fra biler i Danmark. Udledningen er stigende blandt andet som en følge af de tidligere afgiftssænkninger.«
* Direktør Gitte Seeberg, AutoBranchen Danmark:
»Det ser ud til, at det trækker i den rigtige retning. For os har det vigtigste været at få lavere afgifter, mere sikre og miljørigtige biler og få lukket leasinghullet.«
/ritzau/