Pendlere fra Malmø skal ikke have sænket prisen på togkortet, mener Socialdemokraterne. SF er uenig.

Socialdemokraterne og SF er uenige om, hvad det skal koste at køre med tog fra Malmø til København, hvis de vinder valget og får indført en betalingsring for biler omkring København.

Den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke, forklarer, hvorfor Socialdemokraterne ikke vil nedsætte prisen for turen over Øresund, mens andre pendlere skal have rabat.

- Øresundsforbindelsen ejer vi sammen med svenskerne, og brugerne betaler af på den. Det princip vil vi ikke ændre på. Det ville ikke være rimeligt, hvis alle, der krydser betalingsringen, pludseligt skulle betale for Øresundsbroen, siger Heunicke.

De to allierede partier vil sænke prisen markant på kollektiv trafik. Pengene fra betalingsringen skal gå til bedre og billigere kollektiv trafik for at få folk ud af bilerne.

Men modsat Socialdemokraterne vil SF også sænke prisen for de mange tusinde af danske og svenske pendlere, som dagligt kører de 13 minutter med tog over Øresundsbroen for at arbejde i København og betale dansk skat af det.

SF's trafikordfører, Anne Baastrup, vil sænke prisen for Malmø-pendlerne fra midt på broen, når toget er på dansk område.

Dermed bliver nedsættelsen mindre end nedsættelsen på andre strækninger til København.

- De danske takster begynder midt på broen. Vi nedsætter bare de danske takster, siger Baastrup.

Socialdemokraterne vil ikke sænke prisen for selve strækningen over Øresund, heller ikke på den del som foregår på dansk territorium.

Socialdemokraterne vil kun give rabat til pendlerne på den danske side af stationen Kastrup Lufthavn, som er den første - og sidste station i Danmark.

Pendlerne fra Malmø skal ifølge S have rabat på den sidste del af turen, som foregår i det danske zonesystem. Prisnedsættelsen er 20 procent uden for hovedstadsområdet og 40 procent indenfor.

Et månedskort til toget mellem Malmø og København koster omkring 1500 kroner.

/ritzau/