Skolens stillesiddende arbejde giver piger en naturlig fordel. Drenge risikerer at ende på samfundets bund.

Hverdagen i klasseværelserne, hvor skoleeleverne skal sidde musestille og lytte omhyggeligt efter, passer ganske enkelt bedre til piger end drenge.

Sådan lyder kommentaren fra professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet, til en dugfrisk Pisa-undersøgelse, der afslører, at drenge i København læser dårligere og dårligere.

- De normer, regler og den type motivation, som stillesiddende skolearbejde fordrer, passer bedre til piger end drenge, siger han.

- Drengene har mere brug for fysisk udfoldelse, energi, spænding og konkurrence, mens piger er gladere for sociale aktiviteter, hvor man sidder mere stille.

Konsekvenserne ved, at drengebørnene understimuleres i skolen kan vise sig ganske skræmmende for hele det mandlige køn, advarer Niels Egelund.

- Det betyder, at der er færre drenge, der får gode resultater i skolen og færre drenge, der får en ungdomsuddannelse og erhvervsuddannelse, lyder det.

- Så bliver der flere mænd på overførselsindkomster på samfundets bund. Vi ser allerede en ophobning af mænd der, og det tegner kun til at blive værre i takt med, at antallet af ufaglærte job svinder ind, tilføjer professoren.

Den nye Pisa-undersøgelse, som offentliggøres i dag, viser, at skolebørn i København - især drengene - er blevet dårligere til at læse fra 2007 til 2010.

Der er en "stærkt signifikant" tilbagegang i læsekompetencerne set over en bred kam og uden at skele til etnisk baggrund, lyder det.

Især drengene klarer sig altså dårligt, og gabet mellem drenge og piger øges, viser undersøgelsen.

Er drenge taberne i det danske skolesystem? Deltag i debatten under artiklen.

/ritzau/