Trend: Sociale netværk er blevet vigtigere end vælgermøder i kampen for din stemme.

Pind gør det. Helle Thorning-Schmidt gør det. Og Lene Espersen har også lige gjort det. De bruger Facebook som en politisk platform. Og det virker.

- Det er blevet vigtigere at være på Facebook end at gå til vælgermøder eller at stå og dele roser ud, siger Jon Lund, der er selvstændig konsulent med speciale i sociale medier.

- Det vil ikke overraske mig, hvis Facebook kan skubbe så mange stemmer, at det i sidste ende kan afgøre, hvem der får regeringsmagten, siger han.

Facebook er blevet et kampagneredskab. Det er en platform, hvor politikerne kan nå direkte ud til vælgerne med deres budskab - uden at skulle igennem mediemaskinen først.

Senest gik integrationsminister Søren Pind (V) til angreb på professor Marlene Wind fra Københavns Universitet og hendes udtalelser om, at regeringen er i ’grænsepanik’. Helle Thorning-Schmidt (S) tog til genmæle efter kritiske artikler om hendes leasingbil, og Lene Espersen høstede opadvendte tommelfingre, da hun kommunikerede, at hun arbejder videre trods sorgen over sin fars død.

Enorm betydning før valg

Og mens Facebook endnu var i sin spæde opstart ved folketingsvalget i 2007, så kommer det sociale site til at få enorm betydning for det kommende valg. Eksperter i sociale medier fremhæver bl.a. politikere som Ida Auken (SF), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og førnævnte Søren Pind som Facebook-eksperter. Fælles for dem er, at de er personlige og ikke overlader tasterne til en pressemedarbejder.

- F.eks. Johanne Schmidt-Nielsen giver et tydeligt indtryk af, at det er hende selv, der skriver. Hun taler i et personligt sprog, men uden at der går for meget ’så var jeg lige i haven’ i den, siger Facebook- analytiker Mikael Lemberg fra Komfo (it-rådgivningsbureau med speciale i Facebook, red.).

Søren Pind får også ros af eksperterne, fordi han altid skaber opmærksomhed, når han skriver. Det er personligt og råt for usødet.

- Du kan føle personen: Her er en mand, der ikke er født ind i et jakkesæt – han mener virkelig, hvad han skriver. Man kan være enig eller uenig, man han er til at forstå. Han er en fremragende kommunikator på Facebook, siger Jon Lund.

Et almindeligt menneske

Ida Auken (SF) kombinerer politiske kommentarer med anekdoter fra sin hverdag. F.eks. spørger hun sine Facebook-venner, hvad de gerne vil høre hende holde grundlovstale om. Hun fortæller om deltagelse i Distortion (københavnsk gadefest, red.), og at hun netop har ammet i Inco.

- Hun viser, at hun er et almindeligt menneske, men også har et politisk arbejde. Og det fungerer godt, fordi hun selv deltager i debatten. Mange har en forudindtaget holdning om, at politikere ikke interesserer sig for almindelige mennesker. Så hvis man kommer i dialog med dem via et socialt medie, så kan man vinde rigtig meget ved det, siger Mikael Lemberg fra Komfo.

Og det er også netop det, der er tanken bag Ida Aukens profil:

- Det er vigtigt for mig, at folk føler, at jeg er en af dem. At jeg gider at gå i dialog og synes, at det er vigtigt. Jeg stiller tit spørgsmål og får gode svar, som kan bruges. Og så har jeg faktisk også brugt Facebook til at mobilisere folk til valgkamp, siger hun og fastslår, at Facebook ’ikke må blive et alternativt sted at sende pressemeddelelser ud’.

Det spås især, at Facebook vil hjælpe politikerne med at mobilisere frivillige. Og selvom mange er fan af eller ven med en politiker, som de er enige med, så kommer budskaberne længere ud, mener eksperterne.

- Man får måske ingen stemmer af at være på Facebook, men man får stemmer af at have mange, der synes godt om dit budskab og spreder det, siger Mikael Lemberg.

En undersøgelse fra Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet understregede efter kommunalvalget i 2009, at kandidater, der var synlige på et socialt netværk, trak stemmer fra deres kollegaer, der ikke havde ofret tid på en profil.