Onsdag aften tonede den danske udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen pludselig frem på streamingtjenesten Twitch som gæst i influenceren Rasmus Søndergaards såkaldte 14-dages 'subathon’ - en streaming af hans liv hele døgnet i 14 dage.
Her følger flere tusinde personer med, og da udenrigsministeren tonede frem på skærmen, så 22.000 med.
Lars Løkke Rasmussen slog blandt andet til en boksebold, og han talte om politik og alkohol.
Ifølge en ekspert er hans optræden ikke tilfældig.
Firmaet Meta, der blandt andet står bag Facebook og Instagram, tillader nemlig ikke længere politiske reklamer på grund af nogle komplicerede EU-regler.
Derfor ser vi pludselig politikere som Lars Løkke Rasmussen optræde i formater, der ligger langt væk fra Deadline og andre klogeåge-programmer.

Det siger en ekspert.
»Der er ingen tvivl om, at det her forbud mod politisk kommunikation på sociale platforme kommer til at påvirke den måde, politikerne kommunikerer på. De vil helt sikkert prøve at klemme sig ind der, hvor der er influencere med stor rækkevidde,« siger Troels Johannesen, der er strategisk kommunikationsrådgiver i Moment Kommunikation.
Tidligere på året havde statsminister Mette Frederiksen f.eks. en snak med Youtuberen Rasmus Brohave i statsministerens embedsbolig Marienborgs have. Brohave har 290.000 følgere, og i skrivende stund er videoen blevet set små 82.000 gange.
Da statsministeren i august 2025 inviterede helt almindelige danskere til gåture rundt om i landet, blev influencere også inviteret med, så de kunne lave videoer med statsministeren.
Troels Johannesen fortæller, at der er mange gråzoner i denne nye form for politiske kommunikation.
»Influencerne må gerne stille deres kanal til rådighed, men de må ikke blive betalt. Så skal det varedeklareres,« siger han og fortsætter:
»Men hvad hvis influenceren er medlem af partiet eller arbejder for det ved siden? Det er der ikke klare regler for,« siger han.
Han siger også, at det er noget, der kan presse de etablerede medier.
»Influencerne kan med deres mange følgere sætte den klassiske, kritiske journalistik under pres. Også ift. måden, man interviewer på. Influencere er jo mere joviale og ikke magtkritiske på samme måde, som journalister fra etablerede medie er,« siger Troels Johannesen og fortsætter:
»Det betyder også, at etablerede medier skal finde på nogle formater, der taler til de unge vælgere, som får deres nyheder fra sociale medier«.