Ordfører skoser DSB: 'Det skriger til himlen'
Sidste år brugte DSB i gennemsnit brugt næsten otte millioner kroner på togbusser om måneden.

Sidste år brugte DSB i gennemsnit brugt næsten otte millioner kroner på togbusser om måneden.

DSB er sat i verden for at sende danskerne fra a til b – med tog. Men alene i årets første fem måneder har DSB brugt 64,4 millioner på togbusser.
Det vækker nu hård kritik:
»Det skriger til himlen, at vi skal bruge skatteborgernes penge på at lukke de huller i stedet for at fikse de grundlæggende problemer og løfte kvaliteten,« siger Enhedslistens transportordfører, Leila Stockmarr, til DR.
Også Danmarksdemokraternes transportordfører, Hans Kristian Skibby, er utilfreds med, at DSB bruger så mange penge på at indsætte togbusser.
Sidste år nåede regningen for togbusser op på 94 millioner kroner, hvilket er markant mere end der blev brugt i årene 2022-24.
DSB hævder, at der netop nu foregår 'historisk mange sporarbejder' på det danske jernbanenet, og at det er forklaringen på de mange togbusser.
»Så når vi for eksempel ikke kan køre tog, fordi Banedanmark arbejder på at udvikle jernbanen, så indsætter vi togbusser som alternativ til kunderne,« siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov, til DR.