Et forslag til en ny dagtilbudslov er ifølge flere eksperter et opgør med, at leg skal være underlagt læring.

København. Børne- og skolepolitikken har de seneste 20 år i høj grad handlet om læring. Men et forslag til en ny dagtilbudslov er ifølge flere pædagogiske eksperter et opgør med fokus på læring.

Det skriver Jyllands-Posten.

- Tendensen har de seneste mange år været, at legen har været underlagt læring.

- Nu bliver legen genopfundet, legen bliver igen noget, som har en værdi i sig selv, og ikke noget, der kun sættes i forhold til læring, siger Jan Kampmann, der er professor ved Roskilde Universitet, til avisen.

Forslaget til den nye dagtilbudslov er netop sendt i høring.

Formålsparagraffen, som angiver, hvordan vi driver daginstitutioner i Danmark, ændres, så der igen kommer fokus på leg og på dannelse.

Således skal miljøet i en daginstitution ikke længere fremme "udvikling og læring". Det skal være et sted, "hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv."

Desuden skal læringsmålene være bredere, og kommunerne skal ikke længere godkende og evaluere målene.

Stig Broström, der er professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet, kalder det ifølge Jyllands-Posten et markant kursskifte og en tilbagevenden til en nordisk tradition, hvor leg og dannelse er højt prioriteret.

- Nu kommer de pædagogiske diskussioner til at handle om, hvordan man bedst danner små børn, og hvordan man kan lære gennem leg og ikke kun hvordan børn kan lære, som det har været de seneste år, siger han til avisen.

/ritzau/