Flyselskabet har kostet den danske skatteyder milliarder og atter milliarder af kroner. Nu er det på tide at gøre noget ved kattepinen.
Sådan lyder budskabet i dag fra blandt andre Liberal Alliance til finansminister Nicolai Wammen (S).
»Vi synes, at den danske stat skal sælge alle ejerandele i SAS,« udtaler partiets finansordfører Ole Birk Olesen fredag til B.T.
»Vi tror ikke på, at embedsmænd og politikere er gode til at drive virksomheder, som opererer på det frie markeder i konkurrence med privatejede virksomheder.«
Lejligheden er kærkommen, lyder det.
Fredag er det nemlig blevet meldt ud, at den europæiske luftfartskoncern Air France-KLM har til hensigt at øge sit ejerskab i SAS markant.
Det er i samme ombæring kommet frem, at den danske stat beholder sin aktiepost på 26,4 procent.
Men hvorfor egentlig, spørger Liberal Alliance. Ifølge partiet er det den helt forkerte vej at gå.

»Vi er uenige i, at skatteyderne i hele Danmark skal betale for et SAS, som især betjener København. Hvis AirFrance vil købe for en rimelig pris, så er vores svar: Sælg, Wammen, sælg!«
Adspurgt, om SAS da ikke trods alt bidrager til Danmarks internationale tilgængelighed, erklærer den profilerede LA-politiker sig skeptisk.
»Det, vi ved med sikkerhed, er, at den danske stat gennem mange år har tabt mange penge på sit ejerskab af SAS, og jeg har ikke set forskning, som kan slå fast, at det tab står mål for gevinsten.«
Tal fra Finansministeriet har ifølge Berlingske vist, at det danske bidrag til SAS over de forgangne 15 år kommer til at løbe op i nærheden af 8,5 milliarder kroner.
Det svarer til, at der hver dag er blevet brugt halvanden million kroner på at holde SAS flyvende.
Ifølge analysechef i den borgerlige tænketank Cepos, Otto Brøns-Petersen, er baggrunden, at SAS har været igennem rigtig mange kriser.
»Der har været gentagne runder, hvor det har været nødvendigt for staten at skyde penge ind i flyselskabet.«
SAS, eller rettere Scandinavian Airlines System, blev stiftet af Danmark, Norge og Sverige i 1946.

Otto Brøns-Petersen påpeger, at man både i Norge og senest i Sverige har trukket sig fra SAS.
Og han mener, at det er på tide, at Danmark gør det samme.
»For SAS' egen skyld ville det også være en god ide. Det er ikke godt for selskabet, at de ved, at de altid kan gå til farmand, her staten, når pengene er tabt - og få flere af skatteyderne,« siger han.
Men vi har hørt fra blandt andre finansministeren, at SAS understøtter dansk økonomi og danske arbejdspladser?
»Det er helt forkert. Det har kostet skatteyderne rigtig, rigtig dyrt. Så den gevinst, der tales om, det har altså været et stort tab. Det er også sigende, at både den norske og nu den svenske regering har truffet beslutningen om at trække sig ud.«
Finansminister Nicolai Wammen har tidligere erkendt, at det »ikke er en kerneopgave for staten at eje et flyselskab.«
Alligevel fastholder han i en kommentar til B.T., at han med tilfredshed har noteret sig AirFrances engagement i SAS, og at dette ikke vil påvirke statens position i SAS' ejerkreds.
»Finansministeriet og jeg ser frem til at fortsætte det gode samarbejde, såfremt Air France-KLM indtræder som majoritetsejer i SAS,« udtaler Wammen.
