SFs ligestillingsordfører Özlem Sara Cekic ærgrer sig over, at landets daginstitutioner er med til at bibeholde stereotype kønsroller, når de eksempelvis iklæder pigerne prinsesse-kjoler og drengene ridderuniform og sværd.

- Hvorfor skal vores børn fra 3-års alderen oplæres i, at piger og drenge er forskellige? Og hvorfor består forskelligheden i, at ’rigtige drenge’ er voldsomme og fulde af krudt i numsen, mens ’søde piger’ skal have tøj på, der begrænser bevægelsesfriheden?

Sådan spørger ligestillingsordfører Özlem Sara Cekic (SF) i et debatindlæg i lørdagens udgave af Politiken.

Til bt.dk siger hun, at mange pædagoger allerede er opmærksomme på ligestilling, men hun opfordrer nyere generationer af pædagoger til at stoppe op og reflektere over, hvordan de skal bryde med de stereotype kønsroller.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN PÅ FACEBOOK

- Jeg ved godt, at både forældre, politikerne og industrien har et ansvar, men vi ved jo, at pædagogerne ser børn mere end deres forældre, og derfor er det også op til pædagogerne at begynde at tænke over, hvilken vigtig rolle de har i forhold til kønsdebatten, og hvilken indflydelse de har på børnenes fremtid. Det er vigtigt, at børnene ikke bliver puttet i stereotype kønskasser i institutionerne, siger Özlem Sara Cekic.

Hun understreger, at hun ikke vil have indført kønsneutrale ord som det svenske ’hen’, eller forbyde børnene at lege som de vil. Hun påpeger blot, at det ikke er, 'hvad de har mellem benene', der alene skal definere børnenes muligheder.

- Jeg siger ikke, at der ikke er forskel på drenge og piger. Jeg spørger bare, om det virkelig er nødvendigt, at vi dyrker kønnet så meget, at det går ud over børnenes muligheder for selv at vælge, om de vil lave perleplader eller spille fodbold og på sigt arbejde inden for omsorgs- eller finansverdenen, siger hun til bt.dk.