Gang på gang hører vi, at danskerne køber økologisk som aldrig før. Men det er et forkert billede, påpeger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, der har set nærmere på øko-tallene. Økologisk Landsforening afviser øko-løgnen.

Danskerne er verdensmestre i økologi, stod der i overskrifterne i både 2011, 2012 og 2013. Men selv om det økologiske forbrug ganske rigtigt stiger, så lever vi på en øko-løgn, mener forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea.

»Selv om vi for eksempel køber mere økologisk vin og chokolade i dag, end vi gjorde i 2003, så er det kun seks kroner ud af 100 kroner i det samlede madbudget, der går til økologiske madvarer. Derfor mener jeg, at vi lever på en øko-løgn,« siger økonomen, der har dykket ned i den seneste opgørelse over danskernes samlede husholdningsbudget.

I 2012 købte danskerne ifølge nationalregnskabet ikke-økologiske madvarer for cirka 87 milliarder kroner. Desuden røg der for fem milliarder kroner økologiske madvarer ned i indkøbsvognene, og dermed gik kun seks procent af danskernes samlede madbudget til økologiske varer i 2012.

»Økologi fylder meget i medierne. Vi snakker meget om det, og når vi går i forretninger, fylder det også meget på hylderne. Men det, der ender nede i kurven, fylder altså mindre, end vi selv går og tror,« understreger Ann Lehmann Erichsen, der mener, at de triumferende overskrifter og TV-indslag overdriver den økologiske succeshistorie.

Danskerne skelner nemlig til prismærket, før de skelner til Ø-mærket, påpeger hun.

»Når det gælder økologi, er vi meget prisfølsomme. Vi vil gerne have økologi, hvis den er på tilbud, eller hvis forskellen mellem det almindelige og det økologiske stykke kød ikke er alt for høj,« siger forbrugerøkonomen.

Men hos Økologisk Landsforening afviser man - måske ikke overraskende - at danskerne lyver for sig selv, når det handler om økologi.

»Der er hverken tale om blår i øjnene eller løgne. Der er tale om en meget markant sandhed, nemlig at danskerne er meget bevidste om, hvad de spiser. De kender Ø-mærket og er meget villige til at efterspørge økologi,« siger Per Kølster, formand for foreningen, som er et fællesskab for økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere.

»Fra den stol, jeg sidder på, ser jeg kun positive tal. Hele den økologiske sektor er ganske enkelt i vækst. Der er en udvikling i landbruget, i detailhandlen, i det offentlige forbrug, og der er stigning i både import og eksport af økologiske varer,« siger han.

Netop stigningen i den offentlige sektors forbrug af økologiske varer er værd at notere sig. Her skiller blandt andre Københavns Kommune sig ud, når det gælder offentlig bespisning, påpeger Per Kølster.

»Her er 75 procent af alle de offentlige måltider - for eksempel i skoler, børnehaver, ældreforsorgen og sportsanlæg - økologiske. Og man regner med, at i løbet af et par år er Københavns Kommunes bespisning oppe på over 90 procent økologisk,« siger Per Kølster og tilføjer:

»Så økologi er altså ikke et modefænomen, det er en forandring i vores kultur og en måde, hvorpå folk tager ansvar.«

I 2012 eksporterede Danmark økologiske varer for godt 1,1 milliarder kroner - det er godt 300 millioner kroner mere end i 2010. Det er primært europæiske lande, der efterspørger de danske øko-varer, og især mejeriprodukter og æg er i høj kurs.