Nu klapper fælden: Svindlede for millioner
Vesthimmerland Kommune har givet sig selv en stor økonomisk gevinst ved at bekæmpe svindel.

Vesthimmerland Kommune har givet sig selv en stor økonomisk gevinst ved at bekæmpe svindel.

De har svindlet for flere millioner, men nu går den altså ikke længere.
I hvert fald ikke, hvis man bor i Vesthimmerlands Kommune.
I løbet af 2025 har kommunen nemlig fundet besparelser på knap 11 millioner kroner ved at afdække og bekæmpe socialt bedrageri.
Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Det fremgår af meddelelsen, at kommunens kontrolenhed gennemgik 641 sager og fandt uretmæssige udbetalinger i 131 af dem, hvilket altså har givet et pænt udbytte til kommunen.
»Resultatet viser med al tydelighed, at indsatsen er både vigtig og desværre også nødvendig. Når vi stopper uberettigede udbetalinger og socialt bedrageri, handler det ikke kun om kontrol.«
»Det handler om at sikre, at skatteborgernes penge bliver brugt på de borgere og velfærdsopgaver, de er tiltænkt,« udtaler Jimmy Støttrup (V), som er formand for Beskæftigelsesudvalget ifølge meddelelsen.
Det vides endnu ikke, hvad pengene skal bruges på.