Varer, der kommer fra israelske bosættelser, skal fremover have et stempel, så danske forbrugere ved, hvad de køber. Det mener den danske udenrigsminister. Dansk Folkeparti er dybt uenig.

Danskerne skal have klar besked om, når supermarkedet sælger dem en vare, som kommer fra en israelsk bosættelse. Det skriver Politiken.

Udmeldingen kommer fra udenrigsminister Villy Søvndal (SF), som vil indføre en mærkeordning for de varer importeret fra bosættelserne, »som er ulovlige i forhold til folkeretten«. Dermed går Danmark et skridt videre end de nye EU-regler.

- Det her er et skridt, der tydeligt viser over for forbrugerne, at de her varer er produceret under forhold, som ikke alene en dansk regering, men også de europæiske regeringer siger nej over for. Og så er det op til forbrugerne, om de vil købe de varer eller ej, siger ministeren til Politiken.

Mærkningsordningen bliver i praksis et tilbud til danske supermarkeder, som frit kan vælge, om de ønsker mærkningen eller ej. Udenrigsministeren har dog en fast tro på erhvervslivets velvilje og henviser til Storbritannien, som i flere år har haft en lignende ordning »med stor succes«. Udenrigsministeren regner også med, at bosættelsesspørgsmålet vækker så megen vrede, at forbrugerne vil ændre adfærd.

- Jeg tror helt sikkert, at mærkningen vil have en ganske betydelig og direkte virkning for importen, men præcis hvor meget er umuligt at gisne om, siger han til Politiken.

Det danske mærkningsinitiativ kommer, samtidig med at EU forleden vedtog at skærpe kontrollen med EUs handelsaftale med Israel, som fritager varer produceret i landet for told. Med øget identifikation af varernes oprindelse og forbedret tolddokumentation ved både udførsel fra Israel og indførsel i EU-landene vil EU dermed sikre, at producenter i bosættelsesområderne ikke lukrerer på den toldfri aftale.

Dansk Folkepartis Søren Espersen betegner udenrigsministerens initiativ som »ganske forfærdeligt«:

- Villy Søvndal kender jo intet til, hvad der eventuelt bliver grænserne til den nye palæstinensiske stat. Og indtil de bliver forhandlet på plads, er der intet som helst ulovligt i den trafik, siger Sørens Espersen til Politiken.

BNB