I år har skandalerne nærmest stået på stribe i DSB

Først sagen om Statsbanernes kontroversielle brug af pr-bureauet Waterfront til at holde en kritisk journalist beskæftiget. Og i går kom det frem, at DSBs kioskvogne på ni år har haft et underskud på næsten en milliard.

I dag kan BT så afsløre, at DSB også har belastet med den danske statskasse med et samlet underskud på hele 715 millioner kr. på en række toglinjer i Sverige.



Transportminister Henrik Dam Kristensen oplyser nu, at DSB frem over skal fokusere kræfterne på drive togdrift i Danmark og trække sig ud af deres underskudsgivende eventyr i udlandet.

Helt konkret har DSB fortsat toglinjerne DSB Småland AB, der i 2011 gav et underskud på 36 mio. kr og ruten DSB Uppland AB, der gik i minus med 12 mio. kr.

- Jeg er bekendt med, at DSB´s nye ledelse har besluttet at koncentrere sig om hjemmemarkedet, de danske togpassagerer. De udenlandske aktiviteter trappes ned og nogle af dem er helt lukket, skriver ministeren i en mail til BT.

Henrik Dam Kristensen vil ikke gå ind i en kritik af den tidligere DSB-ledelse med den fyrede dirketør Søren Eriksen i spidsen, som stod bag de udenlandske investeringer.

I stedet vil han rose den nye ledelse med Jesper Lok i direktørstolen for at forsøge at komme ud af de svenske opkøb med mindst muligt tab.

- Det er i mine øjne en klog prioritering, skriver transportministeren til BT.