Skatteminister Morten Bødskov (S) mener, at regningen er for stor, hvis man skal have en million grønne biler.

De Radikale, Venstre og De Konservative har sammen rejst et krav om, at Danmark skal nå en million grønne biler i 2030. Men umiddelbart vil det være for dyrt at nå, spørger man skatteminister Morten Bødskov (S).

At nå så mange grønne biler vil nemlig betyde, at man enten skal gøre det betydeligt dyrere at eje en almindelig bil - så folk tvinges til at skifte - eller gøre det meget billigt at købe en grøn bil, hvilket vil koste statskassen indtægter.

- Kravet efterlader en regning på bordet på lige over ni milliarder kroner. Og jeg glæder mig til, at partierne forklarer, hvor de skal findes henne i morgen, når vi mødes, siger Morten Bødskov.

- Der er grundlæggende to steder, som pengene kan komme fra. Enten tager man pengene fra kassen - og dermed fra investeringer i børn, ældre, syge eller uddannelse. Eller også skal ejere af diesel- og benzinbiler betale tusinder af kroner i nye afgifter.

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, står helt uforstående over for ministerens udlægning af, hvor dyrt det vil blive at nå en million grønne biler.

- Det ærgrer mig, at Socialdemokratiet og resten af venstrefløjen ikke vil være med til at investere i en grønnere fremtid. Og i stedet forsøger at få vores forslag til at lyde som en meget dyr løsning.

- I de modeller, vi lægger til grund for vores beregning, lyder regningen på 1,5-2 milliarder kroner.

- Derfor mener jeg, at Socialdemokratiets tal er skudt langt over mål. Og det ville glæde mig meget, hvis ministeren - i stedet for at kritisere - selv forsøgte at anvise nogle løsninger, skriver han i en kommentar.

Det tal er skatteminister Morten Bødskov dog helt uenig i.

- Tommy Ahlers glemmer omkring 75 procent af regningen. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er prisen for en million grønne biler lidt over ni milliarder kroner. Det er der ingen trylleformular, der kan ændre på, siger ministeren.

Han siger, at i den model, Tommy Ahlers henviser til, er 1,5-2,0 milliarder rigtigt nok trækket på statskassen. Men at resten af regningen her skal betales via markant højere registreringsafgifter på almindelige biler allerede fra 2021.

Regeringen har tidligere spillet ud med en målsætning om 500.000 grønne biler i 2030. Men både fra blå blok og fra støttepartierne er ønsket en million.

Eldrup-kommissionen, der studerede området, pegede på, at det bliver meget dyrt at nå en million grønne biler i 2030. Specielt det sidste løft fra eksempelvis 750.000 til en million vil være meget omkostningstungt.

- Regeringen har spillet ud med 500.000. Vi kommer til at bevæge os, og det gør Folketingets partiet også. For vi skal jo nå hinanden, siger Morten Bødskov.

Han understreger, at regeringen ikke er indstillet på at gøre det så dyrt for almindelige, eksisterende bilejere at have en benzin- eller dieselbil, at de er tvunget til at skifte.

- Det er jo derfor, vi ikke støtter forslaget om en million. Det skal hænge sammen for samfundet og ikke mindst for almindelige familier.

- Det er afgørende for virkelig mange danskere for at få hverdagen til at hænge sammen. Og det skal de også kunne efter de her forhandlinger, siger Morten Bødskov.

/ritzau/