Følelser, lokal oprustning og sammenhold på tværs sikrede Socialdemokratiet succes

Mette Frederiksen tør nu godt sige, hun har vundet kommunalvalget - og at hendes chancer for at vinde næste folketingsvalg er stærkt forbedret.

»Ja, det er os, der har vundet valget,« siger S-formanden, da BT møder hende onsdag aften efter et interview hos DRs Aftenshowet.

Hun var mere forsigtig, da TV2 spurgte hende ca. kl. 01.00 onsdag morgen, men efterhånden som tallene løb ind, har det vist sig, at Socialdemokratiets sejr er større med først antaget.

»Fire ud af fem regioner, suverænt det største parti og flest borgmeserposter. Det er gået bedre end vi overhovedet turde håbe på,« siger Mette Frederiksen.

Baggrunden for succesen er en grundig plan, strikket sammen i Socialdemokratiets ledelse. En plan, der også peger frem mod næste folketingsvalg.

»Alt, hvad vi gør, hænger sammen. Og selvfølgelig giver det blod på tanden med hensyn til også at vinde næste folketingsvalg. Vi har en stærk borgmestereffekt, men vi går også frem i byer, hvor vi ikke har borgmesterposten. Vi håber, at det samlet set betyder, at nogle af dem, der har tabt tilliden til os, er på vej tilbage,« siger Mette Frederiksen.

Tre elementer har været afgørende for, at S-planen er lykkedes.

Mette Frederiksen har gjort en indsats for at komme mere i øjenhøjde med folk. De lokale partiforeninger fået fornyet kampgejst og er blevet bedre til at tackle det politiske spil lokalt. Budskabet om, at Socialdemokratiet er det samme uanset om det er lokalt, regionalt eller på Christiansbrog trængt igennem til både vælgere, medlemmer og kandidater.

Planen handler ifølge kilder i Socialdemokrariet især om at vinde »det gule Danmark« tilbage, der var tabt til Dansk Foklkeparti. Det er et langsigtet projekt, der har tre hovedpunkter: En mere tydelig Mette Frederiksen, folk kan forholde sig til. Et stærkt fokus på velfærd, også ældre, syge, handicappede og børn. Og en hård udlændingepolitik, der er troværdig. Samtidig skal man tale til folk både på Vesterbro og i Vesthimmerland, og det er svært, fordi folk lever meget forskellige liv. En del saf planen handler om at binde den nationale og lokale dagsorden sammen.

Mette Frederiksen fastslog på valgaftenen: »Vi er et Socialdemokrati. De er mit bagland, og jeg er deres bagland.«

Politisk kommentator og direktør i Kraka, Peter Mogensen mener, at det lige præcis er det, der er Mette Frederiksens genialitet.

»Hun har fået socialdemokraterne til at få følelsen af, at de slås ryg mod ryg uanset om det er i Folketinget eller lokalt. Det cementerer hun med den udtalelse. Det er klogt af hende, for det er lige præcis den følelse, hendes politiske modstandere mangler. Dansk Folkeparti slæber rundt med en dårlig Messerschmidt-sag, og Venstre er stadig noget skamskudte efter Løkkes dårlige sager,« siger Peter Mogensen.

Han vurderer, at det har haft en enorm betydning, at Mette Frederiksen dels valgte at sende et brev med opfordring til at stemme på Socialdemokratiet ud til 600.000 husstande i bl.a Frederikshavn, Randers, Middelfart og Slagelse. Dels at hun har turneret rundt i samtlige kommuner med sin røde ‘Mød Mette’-bus.

»Det har givet de lokale socialdemokrater grund til at kunne sige, at de er stolte af deres leder og af deres politik og derfor går rundt med rank ryg. Det har fået dem til lige at yde 10-15 pct mere, både i forhold til entusiasmen, med at hænge plakater op, være synlige lokalt og være aktive på sociale medier.«

Et andet element i succesen er ændringen i Mette Frederiksens egen fremtoning.

I selve valgkampen har hun givet interviews, hvor hun i særlig grad vælger at fortælle om sine egne personlige forhold, og om at amle Danmark i et fællesskab.

På selve valgaftenen holdt hun en tale til frivillige og kandidater, hvor hun takkede for indsatsen. Hun blev personlig, da hun fortalte om sin tur rundt i landet:

»Vi har haft flere samtaler end vi plejer. Mange har turdet fortælle om deres liv til os. Hver eneste gang, vi kan indgå i en relation med en af jer og vinde jeres tillid, så er vi glade og taknemmelige. Og ved I hvad, jeg tror, vi trænger til det i det her land. Til at snakke noget mere sammen, til at mødes med hinanden og se hinanden i øjnene og i fællesskab få formuleret, hvem vi er og hvem vi gerne vil være. Hvilket land vi er, og hvilket land vi gerne vil være,« sagde Mette Frederiksen.

Kresten Schultz Jørgensen, som er ekspert i politik, kommunikation og branding kalder det for  ‘fremragende retorik, som ikke gøres bedre’.

»Mette Frederiksen er et glimrende eksempel på en politiker, der i stigende grad forsøger at ramme både fornuft og følelser. Vi mærker, at der er et menneske bag. Politikere skal turde forholde sig til al den tristhed, håb, skam og angst, som er en del af menneskers følelsesliv. Hvis de er for fine til det, så er det netop med til at forklare, hvorfor de etablerede partier har haft et alvorligt problem med at trænge igennem til vælgerne,« siger Kresten Schultz Jørgensen.