Regeringen kritiseres for at svigte klimaet i infrastrukturudspil, hvor de fleste penge går til motorveje.

Regeringen afsætter 46,9 milliarder kroner til vejområdet i nyt udspil for fremtidens infrastruktur og 39,5 milliarder kroner direkte til kollektiv trafik.

Samlet set er der nye projekter for 106 milliarder kroner. Det fremgår af udspillet. Det har fået navnet "Danmark fremad" og er blevet præsenteret torsdag.

Tæller man igangværende projekter med, løber udspillet op i 160,7 milliarder kroner. Hertil reserveres der knap 13 milliarder kroner til vej- og metroforbindelse til bydelen Lynetteholm i København.

Ifølge regeringen handler det overordnet om "at binde Danmark stærkere sammen frem mod 2035". Det skal ske ved eksempelvis at mindske problemer med kødannelse.

- Der bliver lagt op til massive investeringer både i kollektiv trafik og i veje, så vi kan binde Danmark tættere sammen, siger finansminister Nicolai Wammen (S).

Sammen med transportminister Benny Engelbrecht (S) samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) stod Wammen for præsentationen af udspillet.

Det er især vejnettet, som tilgodeses. Det er tale om udvidelser, forlængelser og opgraderinger. Og specielt motorvejene skal have et ansigtsløft. Hvis det altså står til regeringen.

Fra diverse organisationer og politiske partier er der kritik af, at regeringen svigter klimaet og den grønne omstilling med sit fokus på mere motorvej.

Det har eksempelvis Danmarks Naturfredningsforening og regeringens støtteparti Enhedslisten allerede udtalt. Ifølge regeringen er udspillet dog "i sig selv CO2-neutral".

Regeringens infrastrukturplan indeholder en "lille" CO2-gevinst, som Wammen formulerer det.

Wammen peger på, at det samlede CO2-regnskab viser en lille CO2-gevinst på cirka 30.000 tons.

- Den infrastrukturplan, som blev fremlagt af den tidligere regeringen, indeholdt et lille minus i CO2-regnskabet, siger Wammen.

Han peger på, at flere grønne biler på vejene kombineret med de planlagte investeringer i kollektiv trafik samt cykelstiger er baggrunden for forbedringen i CO2-regnskabet.

Fra regeringens støtteparti SF ser transportordfører Anna Valentina Berthelsen plads til forbedringer.

- Klimakrisen kræver flere penge til kollektiv trafik og cyklisme, skriver hun blandt andet på Twitter.

Ifølge Engelbrecht er det samlet set baneområdet, hvor der afsættes flest penge. Heri skal medregnes igangværende projekter.

Blandt elementerne i udspillet er en tredje Limfjordsforbindelse. Nye motorveje til Kalundborg og Hillerød er også med i udspillet. Desuden skal mulighederne for en fast forbindelse mellem Als og Fyn undersøges.

Regeringen vil med det samme, altså allerede torsdag, holde sættemøder med Folketingets partier om udspillet. Målet er en aftale inden sommerferien, siger Wammen.

- Regeringen ønsker at indgå en bred aftale om infrastrukturen, siger Wammen.

Han peger på, at regeringens udspil indeholder en pulje på 10,5 milliarder kroner, som Folketingets partier kan få indflydelse på.

/ritzau/