»Det er jo helt godnat.«
Sådan siger den mangemillionære serieiværksætter Martin Thorborg om opsigtsvækkende billeder fra København, som har floreret på nettet, og som B.T. også for nyligt kunne bringe.
Her kunne man pludselig se bænke placeret på gader og stræder, hvor der før var parkeringspladser.
Det vakte stor kritik fra hovedstadens borgerlige fløj, som kæmper for at få flere parkeringspladser i byen. »Nærmest en fuckfinger til bilisterne,« kaldte Venstre-borgmesteren Jens-Kristian Lütken det.
Nu stempler Thorborg også ind i den betændte parkeringsdebat, som er blevet et af de helt store emner frem mod kommunalvalget i november.
»Nogle af de billeder, jeg har set,« siger han, »hvor man bare har sat bænke på skrå i forskellige gader ... Det er jo latterligt, altså. Det er jo helt godnat.«

»De personer, der har gjort det, skulle skamme sig,« mener Thorborg om bænkene, der nærmest ser ud, som om de er blevet kastet ind i gadebilledet. »Det ligner jo jeg-ved-ikke-hvad.«
Det udskældte inventar, som også tæller plantekrukker, er en del af en større plan om at presse bilerne ud af byen ved at fjerne parkeringspladser på gaden. Den bliver stærkt støttet af Enhedslisten.
Mens byens erhvervsdrivende klager over, at det skræmmer kunder væk, går partiets teknik- og miljøborgmester Line Barfod til valg på at fjerne op mod 20.000 parkeringspladser i hele byen.
»Der er nogen, der synes, de har en menneskeret i at køre fra Nordsjælland i deres Tesla ind og holde lige foran en Gucci-butik, eller hvad de nu skal ind i. Det mener jeg ikke, at vi har pligt til at sørge for i København,« sagde hun for nylig i et større interview med B.T.
Og selvom Thorborg støtter op om en by med færre biler, er kommentaren faldet ham for brystet.
»Rimelig arrogant, synes jeg sådan set,« siger han om ordene.
»Det er sådan noget leflen for sine egne vælgere. Fordi ens egne vælgere er fattigrøve, der ikke har råd til at gå i Gucci og købe en Tesla, så skal de ... Så skal vi bruges som skræmme-eksempel. Det er jo ikke virkeligheden,« siger han og peger på, at alle mulige typer af bilister kører ind til København i bil.
»Og I'm sorry, man kan ikke engang parkere foran Gucci-butikken, så rimelig dårligt eksempel.«
Iværksætteren er dog ikke kategorisk imod, at politikerne gør mere for at begrænse biltrafikken i København, hvor man i centrum har fjernet flere end 500 pakeringspladser.
»At noget bliver spærret af, det, synes jeg, er ganske glimrende, så der er grønne områder, og byen udvikler sig i en lækker retning,« siger han.
»Jeg mener, at det skal afbalanceres på en måde, og jeg synes faktisk, den balance var der, indtil de ændrede de ting ... En by er der jo biler i, for fanden,« tilføjer han.
Han foreslår en slags reguleringsmekanisme og støtter op et tiltag a la trængselringen, som for nylig blev foreslået af den Socialdemokratiske overborgmester Lars Weiss.
»Jeg synes, det er en fin løsning, at det koster nogle penge at komme ind i København. For eksempel: Så slipper man en 50'er eller sådan noget lignende om morgenen, og måske en 20'er om eftermiddagen,« siger han.