SFs spidskandidat til europaparlamentsvalget søndag, Margrethe Auken, har brugt støttekroner fra EU til at indrykke annoncer. SF forsvarer sig med, at der er tale om information og ikke valgkampagne.

Flere annoncer med et stort foto af SFs spidskandidat til europaparlamentsvalget på søndag, Margrethe Auken (SF), er blevet betalt delvist af støttekroner fra Europa-Nævnet. Det skriver Metroxpress.

Ifølge loven må støtten fra Europa-Nævnet, der støtter oplysnings- og debatskabende initiativer, kun bruges til at informere om Europa, forklarer nævnets danske sekretariat under Kulturstyrelsen.

»Man må ikke bruge midlerne fra Europa-Nævnets partibevillinger til valgannoncer og valgplakater – sådan »stem på mig«. Pengene skal bruges til at oplyse og skabe debat om Europa,« siger Hedvig Musil, fuldmægtig i styrelsen.

Ifølge Metroxpress har SF fået 2,9 millioner kroner fra Europa-Rådet i perioden 2012 til 2014. Nogle af de penge er gået til avisannoncer i blandt andet Information, Metroxpress og Politiken. Her ses Margrete Auken og sloganet »Der er brug for Margrete Auken i EU« sammen med SFs og Europa-Nævnets logo.

Margrethe Auken har ellers flere gange i valgkampen op til søndagens valg talt om misbrug af EU-midler.

Margrete Auken forklarer selv til Metroxpress, hvorfor Europa-Nævnets bruges i avisannoncerne:

»Det er nok, fordi de har betalt noget af annoncerne,« siger hun.

Kort efter udtalelsen blev Metroxpress ringet op af SFs pressechef, Sune Knudsen, som erkender, at de har brugt EU-penge på annoncerne. Han mener dog, at der ikke er tale om valgannoncer, men en generel information om EU.

To reklamedirektører stiller sig tvivlende over for den forklaring.

»Det er en valgannonce – det kan man slet ikke tale sig uden om,« siger Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch til Metroxpress. Han bakkes op af den danske direktør for Ogilvy & Mather, Pia Tandrup.

Europa-Nævnet vil nu have undersøgt sagen.