Den ny aftale om registreringsafgiften belønner benzinbiler og overser elbilerne, siger branchechef.

»Vi er det eneste land overhovedet, der gør det godt for de sorte biler.«

Sådan lyder det fra Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Hun mener, at regeringen og Dansk Folkeparti fuldstændig har glemt elbilerne i en ny aftale om registreringsafgiften, som regeringen landede torsdag aften med DF.

»Der er intet elbil-element i den her aftale. Den gør det bare igen langt, langt billigere at købe en benzinbil i forhold til en elbil,« siger hun.

I Dansk Elbil Alliance havde de ifølge Lærke Flader håbet på, at der ville komme en afgift, der var baseret på bilens CO2-udledning.

Lærke Flader anerkender, at aftalen har ændret i bilbeskatningen inden for miljø. Hun mener dog stadig, at der er væsentlige skævheder.

Ifølge branchechefen bliver mange mellemklassebiler 25.000 kroner billigere, mens en sammenlignelig elbil bliver 3000 kroner billigere som følge af den nye aftale.

Det fører ifølge hende til, at salget af elbiler vil falde yderligere.

Der er siden nytår solgt 431 elbiler i Danmark mod 1369 sidste år og 4605 i 2015.

»Vi bør beskatte det, vi gerne vil af med, altså forurening. Hele omverdenen er ved at omstille til nye teknologier, mens Danmark gør det billigere at fastholde de fossile biler.«

»Det er et stort problem,« siger Lærke Flader.

Ifølge Dansk Elbil Alliance vil Frankrig og England forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2040, mens Holland vil gøre det allerede fra 2025.

Kina overvejer at fastsætte en dato for, hvornår der ikke længere må sælges benzin- og dieselbiler i landet, men de har fastsat en kvote for elbiler på 8 procent i 2018 og 12 procent i 2020.

»Resten af verden arbejder på et forbud mod benzin- og dieselbiler. Derfor ender alle de forurenende biler i Danmark.«

»Det bliver de andre lande, der skaber vækst på baggrund af grøn teknologi. Det er ikke rettidig omhu,« siger Lærke Flader.

I resten af bilbranchen vækker aftalen begejstring.

Markedsdirektør for bilbranchen i Dansk Industri Thomas Møller Sørensen mener, at det er første skridt på vejen til mere intelligente afgifter.

»Det ser ud til at være en god aftale. Man skal opkræve afgifter på baggrund af bilens tekniske egenskaber. Vi er ikke helt i mål, men det er klart et godt skridt i den rigtige retning,« siger han.

/ritzau/