Det overrasker minister, at det koster statskassen dyrt, at leasingselskaber handler billigt med hinanden.

København. Når bilfirmaer, bilimportører og leasingfirmaer sælger biler til hinanden med store rabatter, koster det statskassen dyrt.

Det skriver Finans.dk, som har analyseret data fra Skats motorregister.

Der er blandt andet blevet solgt Hyundai Tucson-biler for omkring 91.000 kroner inklusiv registreringsafgift, selv om bilen har en listepris på 314.995 kroner hos forhandlerne.

Den lave værdi betyder, at der kun bliver indbetalt 40.697 kroner i registreringsafgift, mens statskassen ifølge FDM ville indkassere omkring 162.866 kroner i afgift, hvis den var blevet solgt til en almindelig forbruger.

Ifølge Finans.dk er det ikke et enestående tilfælde.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er overrasket over de nye data, og både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vil have ministeren i samråd.

- Hvis tingene forholder sig sådan, som det her er beskrevet, lyder der ikke til at være rimelighed i tingene, siger ministeren i et skriftligt svar til mediet.

Pressechef i Hyundai Bil Import, Annegrethe Skovby, forklarer, at der er store rabatter, fordi der handles stort ind.

Hun oplyser, at firmaet har givet mængderabat i forbindelse med salg af et større antal biler i forbindelse med en leasingkampagne.

- På den måde er jeg overbevist om, at vi i al væsentlighed ikke agerer anderledes end de andre aktører på det stærkt konkurrenceprægede danske marked for billeasing, siger pressechefen.

For to uger siden skrev Finans.dk også, at flere og flere leasingbiler kører rundt helt uden at betale registreringsafgift.

Det skyldes, at leasingfirmaer har ret til at få tilbagebetalt afgiften, hvis leasingbilen i en teknisk beregning har tabt mindre værdi end forventet af Skat, når aftalen ophører efter eksempelvis 12 måneder.

/ritzau/