Retorisk er danske politikere "pivringe" i valgkampen, siger forsker fra medie- og journalisthøjskolen.

Danske politikere er slet ikke gode nok, når de skal prøve at sælge deres budskaber i valgkampen.

Det siger to eksperter i politisk kommunikation og sprog til jp.dk.

Sprogforsker på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Michael Ejstrup går så vidt, at han bruger betegnelsen "pivringe" om politikernes retoriske præstationer.

Bo Breedsgaard Lund, der er gæsteforelæser i politisk kommunikation ved CBS (handelshøjskolen) og Københavns Universitet, beklager, at der slet ikke arbejdes godt nok med taleskrivning og fremførelse af de politiske taler i Danmark.

- Der er meget langt fra danske taler til eksempelvis en Obama-fremførelse, siger Breedsgaard Lund til avisen.

Ifølge de to eksperter skal man give sine ord "krop", og det er noget, som politikerne har store problemer med.

Budskaberne bliver ofte mudrede af lange svar, der er alt for abstrakte og kedelige, lyder det.

- Især Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen, hvis retorik minder om hinanden, har problemer med at give deres tale en krop. Det er ikke floromvundne og store billeder, de giver. Alt er ligefremt og meget mundret, finder Bo Breedsgaard Lund.

Det er dog ikke alle partier, der er lige dårlige til at iscenesætte sig selv eller holde taler, fastslår de to sprogfolk.

De fremhæver begge Dansk Folkeparti for partiets evne til at skabe en fortælling, der kan danne rammen om DF's centrale budskaber.

Og så har partileder Pia Kjærsgaard nogle indlysende kvaliteter, når det gælder om at kommunikere med vælgerne.

- Hun kan male billederne af en dejlig dansk sommerdag, og hun kan fremmane et billede af den indvandrerbande, vi ikke vil finde os i, siger sprogforsker Michael Ejstrup til jp.dk.



/ritzau/