Det blev en kortvarig trussel fra Liberal Alliance om at blokere for, at DSB skal overtage GoCollectives togdrift i Danmark.

For efter meldingen fra partiet onsdag om at ville bruge sin forligsret til at nedlægge veto, har der været et forsoningsmøde mellem Liberal Alliance og transportminister Thomas Danielsen (V).

Det fortæller transportordfører Jens Meilvang (LA), der konstaterer, at han har "fået det, som jeg vil have det".

Det indebærer et håndslag fra ministeren på, at der så snart, at det er muligt, kommer et udbud om GoCollectives togstrækning i Midt- og Vestjylland samt på Fyn.

- Det er også vigtigt for mig, at togdriften fortsætter, så jeg kan godt leve med, at de (DSB, red.) har en kort periode, men det er intentionen, at det så hurtigt som muligt ryger i udbud igen.

- Det har jeg fået lovning på i dag, og det har jeg ikke fået før, siger Jens Meilvang.

Den kortvarige konflikt mellem Liberal Alliance og transportministeren har rødder i en udmelding fra september.

Her lød det fra Thomas Danielsen, at han ville begynde "forhandlinger med GoCollective om nedlukning af deres kontrakt" for i stedet at overdrage togdriften til DSB.

Den sidste del meddelte Liberal Alliance onsdag, at partiet ikke ville acceptere. Og som forligsparti har partiet en særlig vetoret over ændringer i et gældende politisk forlig.

Liberal Alliance mener blandt andet, at det er for dyrt at give GoCollectives togstrækninger til DSB, og partiet vil i stedet have det i udbud.

Løsningen på konflikten er blevet en mellemvej.

DSB skal stadig overtage GoCollectives togdrift, så der ikke opstår en periode, hvor der slet ingen togdrift er i eksempelvis Midt- eller Vestjylland.

Men derefter skal det hurtigst muligt i udbud, siger Jens Meilvang, der regner med, at det vil tage omkring to år.

- Det kan jeg godt leve med.

Transportministeren har ikke haft mulighed for at stille op til interview torsdag.

Men onsdag kaldte han Liberal Alliances vetotrussel for både "en overraskelse" og "skuffende".

Han mente ikke, at der var andre veje at gå end at overdrage GoCollectives togdrift til DSB.

- Indtil det kan blive genudbudt igen, vil det være nærliggende, at det selskab, vi selv ejer, bliver bedt om at overtage kørslen, indtil vi finder en ny måde at udbyde det her på, sagde Thomas Danielsen onsdag.

GoCollective, der indtil 2023 hed Arriva, betjener godt 25 procent af det danske jernbanenet med togstrækninger i Midt- og Vestjylland samt strækningen mellem Odense og Svendborg.

Togoperatøren har som følge af et udbud kontrakt frem til 2028 på eksempelvis strækningerne i Jylland.

Men der er altså nu forhandlinger mellem Transportministeriet og GoCollective om en ophævelse af den kontrakt.

- GoCollectives togdrift er under al kritik. Min tillid til, at GoCollective kan få rettet op på driften, er væk, sagde Thomas Danielsen om situationen i september.

GoCollective har over 2000 ansatte og har været en del af kollektiv transport i Danmark siden 1997.

/ritzau/